I år är det hundra år sedan Coca-Cola började med sina numera ikoniska julkampanjer och skapade bilden av tomten som vi känner honom i dag. Jultomten har inte alltid varit den rundlagda och glada person i röd dräkt som många förknippar honom med.
Coca-Cola är för många nära sammankopplad med julen och går tillbaka till 1920-talet. Sedan dess har Coca-Cola förstärkt julens magi genom att bland annat skapa bilden av jultomten som vi känner honom i dag.
Den första jultomten som Coca-Cola använde sig av 1920 var inspirerad av tecknaren Thomas Nast och hade en mycket mer barsk uppsyn än vad vi numera är vana vid. Den bilden förändrades när svenskättlingen Haddon Sundblom fick uppdraget från Coca-Cola att illustrera tomten. Den uppdaterade versionen kom att standardisera bilden av jultomten som stor och glad, med vitt skägg och rödvit dräkt. Innan hade jultomten avbildats som alltifrån en lång mager man till en spöklik alv. Haddon Sundbloms jultomte, som användes första gången i en annons i december 1931, fick stort genomslag och spred bilden av jultomten som vi tänker oss honom i dag.
Haddon Sundbloms jultomtar målades ursprungligen med oljefärg på canvasduk. Till sin hjälp hade Haddon Sundblom en vän, den pensionerade handelsmannen Lou Prentiss, som fick agera tomtemodell. När Lou Prentiss avled började Haddon Sundblom måla tomtar utifrån sin egen spegelbild. Det tros ha varit orsaken till att Coca-Cola-tomtens svarta midjebälte råkade vara bakochfram på en av oljemålningarna. Haddon Sundblom fortsatte att måla jultomtar för Coca-Cola ända fram till år 1964. Flera av hans målningar har senare ställts ut på bland annat Louvren i Paris, Royal Ontario Museum i Toronto och varuhuset NK i Stockholm. I dag finns flera av verken att beskåda på World of Coca-Cola i Atlanta.
– Coca-Colas jultomte har blivit starkt förknippad med julen och ligger många varmt om hjärtat. Det har också visat sig att många människor varit engagerade i jultomtarna som figurerat i annonserna genom åren. Som det spegelvända bältet eller när Coca-Cola-tomten saknade vigselring och frågor uppstod vad som hänt med tomtemor. Hundra år av julannonsering för Coca-Cola har onekligen satt sina avtryck. Jag hoppas och tror att vi även i framtiden kan fortsätta använda vårt varumärke för att sprida julmagi, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.