Semmeltiderna är i full gång och överallt kan man se nya versioner och smaker. Att sätta sin egen prägel på semlan har nästan blivit en lika stor tradition som fettisdagen själv nuförtiden! I år sticker 7-Eleven ut lite extra med sin S-semla som kombinerar godis och bakverk, men också syrligt och sött på ett oväntat sätt. En semla som med all säkerhet kommer att både älskas och hatas!
Varje år äter svenskarna miljontals semlor och kulmen nås på fettisdagen. I år lanserar 7-Eleven en helt ny semla som för tankarna tillbaka till 90-talet – toppat med ett surt S-märke.
Den nya S-Semlan kombinerar det klassiska godiset S-märket med semlans smaker i en sötsyrlig variant. Det nya bakverket har tagits fram av 7-Eleven i samarbete med Candy People och finns nu i butiker över hela landet.
– Fettisdagen är en tradition som sträcker sig långt tillbaka och lika mycket har det blivit tradition att det presenteras nya, roliga smaker. I år ville vi prova något helt nytt och kombinera en älskad sötsak med en annan – godis och bakverk tillsammans. S-Semlan har en härligt syrlig och frisk smak och sticker ut från de klassiska smakerna, säger Lorance Ljungqvist, Kategorichef på Reitan Convenience i Sverige.
De sötsyrliga S-Semlorna görs med äppelkompott och gräddas direkt i butikerna för den där ljuvliga nybakade känslan. Grädden vispas och toppas med ett S-märke och surt S-märkepulver. Det söta från den traditionella semlan finns kvar men balanseras upp med de lite syrliga smakerna från S-märket.
– Självklart kommer vi även att sälja de traditionella semlorna men vi brukar ta fram en produkt som är nytänkande och stjärnan för året. Årets smak är alltid ett roligt inslag för våra kunder som de längtar efter att prova, speciellt när vi kan överraska med en så oväntad kombination som i år – vem hade kunnat tro att sur grädde är en hit! fortsätter Lorance Ljungqvist.
S-Semlan finns i alla 7-Elevens butiker i standardstorlek och i ett miniformat.