Circle K fortsätter att driva innovation i branschen och introducerar Smart Checkout, en självbetjäningskassa som använder AI istället för streckkod. Det är en av de snabbaste kassalösningarna på marknaden och finns nu på majoriteten av kedjans stationer. Smart Checkout kommer att förenkla ytterligare för kunderna i butiken.
Circle K Sverige är först ut i Europa på Circle Ks globala utrullning av Smart Checkout, en självbetjäningskassa som använder AI istället för streckkod. Till skillnad mot en scanner så kan flera varor läggas samtidigt på plattan och maskinen vet direkt vilka det är – utan att kunden behöver blippa något. Systemet är åtta gånger mer effektivt än traditionell självutcheckning.
– Det är verkligen spännande att kunna erbjuda ett nytt innovativt sätt att betala och vi tror och hoppas det ska underlätta ytterligare för våra kunder. Trenden visar att kunder gärna vill checka ut själva och detta system passar dessutom ypperligt för vår verksamhet, säger John Svenson, Commercial Manager på Circle K.
Betalningslösningen finns sedan tidigare på Circle K i USA och har visat sig vara extremt effektivt jämfört med traditionella bemannade kassor, och sparar därför mycket tid för kunden. Systemet känner igen produkter ur alla vinklar, lär sig snabbt nya varor och känner av olika storlekar på produkter. Det är det amerikanska företaget Mashgin som utvecklat tekniken bakom maskinen.
– Vi har beslutat att investera i och tillgängliggöra teknik som sätter en ny standard inom convenience för att göra våra kunders vardag lite enklare. Den här teknologin är en verklig ”game changer”, säger Magnus Tägtström, Vice President, Global Innovation på Couche-Tard, som äger Circle K.