Picadeli tar ytterligare ett kliv in i framtiden. Företagets nya plattform använder sig av AI för att skapa skarpa, träffsäkra prognoser. Tekniken leder till snabbare och mer tillförlitliga beställningar, stora tidsvinster och minskat matsvinn.
– Vi gör precis allt för att skapa världens mest lättskötta matkoncept och med vår nya AI-plattform ger vi kunderna en helt ny upplevelse, säger Jonas Landström, ansvarig för satsningen hos Picadeli.
Matsektorn omsätter över 12 biljoner kronor och är Europas största industri. Trots sektorns storlek har den inte digitaliserats i samma utsträckning som andra branscher. Det har tagit längre tid för livsmedelsföretagen att nyttja teknologi för att utveckla sina affärsmodeller och värdekedjor. Foodtechbolaget Picadeli är ett undantag, de var tidiga med att använda teknik för att säkerställa både matsäkerhet och produktkvalitet samt underlätta den dagliga driften för butikspersonalen. Idag finns Picadelis digitaliserade salladsbarer i över 2000 butiker på sju europeiska marknader.
– Vi har tagit ett enormt digitalt kliv med den nya AI-plattformen. Vår uppkopplade kyldisk ger oss data om varje enskild produkt vilket möjliggör en precis beräkning av vad butiken bör beställa för att hålla en fräsch salladsbar. Enkelt uttryckt; genom algoritmer hjälper vi de som sköter salladsbaren att beställa rätt produkter i rätt mängd, säger Jonas Landström, chef för IT och affärsutveckling på Picadeli.
Den nya AI-plattformen, Arcorder, beräknar orderrekommendationer baserat på bland annat planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik samt externa faktorer som väderprognoser och helgdagar. Allt för att maximera tillgänglighet och samtidigt minimera svinn. För att säkerställa att kunskapen i butik tas tillvara så har systemet ett modernt gränssnitt där den som beställer kan se exakt hur allt beräknats och vilka konsekvenserna blir om orderförslaget ändras.
– Vi är övertygade om att kombinationen av AI-baserade prognoser och butikernas gedigna erfarenhet är det som leder till den bästa lösningen. Vårt system fungerar likt en digital assistent, det blir både enklare och roligare att ha en attraktiv salladsbar och konsumenterna får en bättre upplevelse, säger Jonas Landström.
Arcorder började utvecklas för ett år sedan och har under de senaste månaderna testats tillsammans med ett 30-tal butiker på ett flertal marknader. Initial skepsis från kunderna byttes snabbt till att de nu inte kan tänka sig att gå tillbaka till det gamla sättet att arbeta, främst på grund av stora tidsvinster och minskat matsvinn.
Picadeli har byggt upp ett drivet mjukvaruteam och utvecklat lösningen internt. Den är byggd med serverless-teknologi på Amazons molninfrastruktur vilket gör den enkel att skala upp för att möta kraven från både stora livsmedelskedjor och nya marknader i Picadelis fortsätta expansion.