Alkoholfri öl fortsätter att vinna svenskarnas hjärtan. Under 2024 såldes nästan 10 miljoner liter av Carlsberg Sveriges alkoholfria ölsorter, en ökning som motsvarar en halv miljon liter. Norra Sverige visar den starkaste tillväxten, med en ökning på hela 8,4 procent.
Den svenska marknaden för alkoholfri öl nådde nya höjder under 2024. Färska siffror visar att Carlsberg Sverige stod för nästan 80 procent av försäljningsökningen, med en halv miljon liter mer såld öl jämfört med tidigare år. Det totala sålda antalet alkoholfria liter nådde rekordnivåer, tack vare ett brett sortiment och en strategi som betonar ansvarsfull konsumtion.
– Det är roligt att intresset för alkoholfri öl fortsätter att öka i Sverige. Att vi återigen slår rekord är ett kvitto på att vi lyckas driva utvecklingen framåt, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
LÄS OCKSÅ: Carlsberg Sverige och Schweppes i nytt samarbete – en starkare portfölj av ikoniska drycker
Norra Norrland, med länen Västerbotten och Norrbotten, toppar listan med en ökning på 8,4 procent. Andra regioner som visar stark utveckling är Västra Svealand (8,1 procent) och Södra Norrland (5,9 procent). I större städer som Stockholm och Uppsala ligger ökningen kring 4,8 procent.
Topp tre regioner med försäljningsökning:
- Norra Norrland (8,4 %)
- Västra Svealand (8,1 %)
- Södra Norrland (5,9 %)
Carlsberg Sverige har varit en pionjär inom alkoholfri öl sedan 2006 och erbjuder idag 16 olika sorter. Bästsäljaren, Carlsberg Alcohol Free, står för en fjärdedel av den totala försäljningen. Med en marknadsandel på 55 procent leder företaget utvecklingen inom segmentet.
LÄS OCKSÅ: Carlsberg Sverige lanserar en alkoholfri törstsläckare med öl och citron
Fakta om produktionen: För att klassas som alkoholfri i Sverige får ölet innehålla max 0,5 procent alkohol. Den vanligaste metoden är vakuumdestillering, där alkoholen avlägsnas efter bryggning. Ett alternativ är stopp-fermentering, där jäsningen avstannar vid 0,5 procent alkohol.
– Den starka tillväxten i norra Sverige är särskilt spännande. Det visar att alkoholfri öl uppskattas i hela landet och att det blivit en naturlig del av svenskarnas dryckesvanor, säger Peter Hammarstedt.
LÄS OCKSÅ: Carlsberg lanserar ”troligtvis” världens första ölflaskan i papper
Med rekordförsäljningen fortsätter Carlsberg Sverige att forma en ansvarsfull och innovativ dryckeskultur.
*Källa: Nielsen: DVH total volym 2024 (Carlsberg Sveriges alkoholfria öl).
Text: Charlotte Lindmark – Butiksnytt