Almi Invest investerar 3,5 miljoner kronor i Bärta, som tillverkar och säljer veganska och ekologiska livsmedel framställda av svenska gula ärtor. I emissionen på totalt sju miljoner kronor deltar även Kale United, Sparbanken i Karlshamns näringslivsstiftelse, Krigskassa Blekinge samt affärsänglar. Pengarna ska främst användas till att automatisera produktionen och ta sig an den nordiska marknaden genom utökat säljteam.
Köttfritt är en av de snabbast växande kategorierna inom livsmedel både i Sverige och internationellt. Förra året ökade efterfrågan på vegetariska alternativ hos Ica med 20 procent, medan Axfood ökade sin försäljning av vegetariska köttsubstitut med 24 procent.
Problemet är att de flesta råvarorna i de köttfria produkter som säljs i svenska livsmedelsbutiker transporteras långt, innehåller icke-ekologiska tillsatser och sällan smakar gott.
Karlshamnsbaserade Swedish Temptations har en lösning på detta. Bolaget producerar och säljer veganska och ekologiska produkter tillverkade på svenskodlade ärtor till dagligvaruhandel och foodservice. Produkterna, som säljs under varumärket Bärta, har mycket låg klimatpåverkan och en rad positiva hälsoegenskaper.
– Bolaget har lyckats skapa en unik produkt som lanseras mitt i en stekhet global livsmedelstrend, säger Ann-Sofie Hörlin, Investment Manager på Almi Invest. Dessutom smakar produkterna gott, vilket ger Bärta goda möjligheter att lyckas på marknaden.
Bärtas grundare Pia Qvarnström har ägnat fem år åt att utveckla Bärtas fermenterade, veganska produkter. Bolaget har redan lyckats bli leverantör till de största dagligvaruhandlarna: ICA, Coop och Bergendahls.
– Tack vare denna investering kan vi ta nästa steg i vår utveckling och börja skala upp vår produktion, säger Pia Qvarnström, vd och grundare Bärta. Vi ser stor efterfrågan på våra unika produkter både i Sverige och internationellt.