Apotea redovisar nya rekordsiffror. Försäljningen under årets första nio månader ökade med 47 procent till närmare 3 miljarder kronor. Sammantaget skickades 8,2 miljoner paket under perioden, vilket är lika många som under hela 2019.
LÄS OCKSÅ: Apoteas grundare utsedd till Stockholms främsta entreprenör
Den ackumulerade försäljningen januari till september var 2 904 msek vilket innebär en tillväxt på 47% med fortsatt gott resultat under hela perioden. Genom fortsatta investeringar i automation har kapaciteten ökat avsevärt och Apotea skickar nu uppemot 50 000 paket om dagen.
– 2020 har varit ett tufft år för Apotea. Pandemin gav oss en skjuts vi inte hade räknat med och vi har fått slita hårt för att förse våra kunder med läkemedel, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.
Årets försäljningstopp inträffade i mars. Från en vecka till en annan dubblades försäljningen samtidigt som andra branschers verksamhet avstannade helt. Apotea lånade då in personal från hotell och restauranger för att kunna hantera det ökade orderinflödet. Sammanlagt har nästan 300 personer fått anställning på Apotea under perioden januari till september.
Distanshandel av läkemedel gör det möjligt för de som tillhör riskgrupperna att få säkra leveranser hem utan att behöva uppsöka ett fysiskt apotek och Apotea ser en stor ökning av äldre kunder som börjat beställa sina mediciner online under pandemin. I april var ökningen i målgruppen hela 100%.
– Vi har haft en otrolig tillväxt i år och jag är oerhört tacksam för alla medarbetare som har kämpat för att leverera läkemedel till människor som på grund av pandemin kanske inte kunnat lämna sitt hem, säger Pär Svärdson