Våren har äntligen kommit till Norrland och ett av årets vårtecken är Solskensfil från Norrmejerier som kommer på tillfälligt besök varje år. I år får fler än norrlänningarna smaka på den lokala delikatessen för Solskensfilen kommer för första gången att säljas i hela Sverige.
Årets Solskensfiler är krämiga och kommer i extra färgglada, lekfulla och somriga förpackningsdekorer som andas glädje, natur och sommar.
– Solskensfil har blivit ett efterlängtat inslag på norrlänningarnas frukostbord under det ljusa sommarhalvåret och i år bjuder vi på en smakbomb. Nytt för i år är att vi kommer kunna erbjuda Solskensfiler för hela landet, vilket känns extra kul, säger Johannes Eriksson produktansvarig på Norrmejerier.
Norrmejerier Solskensfil är gjord på 100% Norrländsk mjölk och finns i två smaker; Mango/Banan och Persika/Hallon. De säljs i begränsad volym från och med måndag v.19 i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Nytt för i år är att de säljs i hela landet genom ICA.
Norrskensfil
Norrskensfil är en extra krämig filmjölk, konceptet bygger på den romantik och mystik som finns kring just norrsken. Norrmejerier Norrskensfil är gjorda på 100% Norrländsk mjölk och finns i tre smaker; Naturell 4%, Mango/Apelsin 3,6% och Blåbär/Björnbär 3,6%.
– Det lanseras 3,5 gånger så mycket yoghurt som fil och allt fler konsumenter växlar över från fil till yoghurt. Fil har helt enkelt varit eftersatt både sett till smaker och utseende på förpackningar. Det är en äldre målgrupp som äter fil idag och nu vill vi att den yngre målgruppen ska upptäcka den goda norrländska filen också. Genom att ha en mer modern förpackningsdesign och lite mer spännande smaker ska vi attrahera den yngre målgruppen, fortsätter Johannes Eriksson. Norrskensfil är en exklusivt krämig fil med stora smaker och det tror vi att många av de som idag väljer yoghurt framför fil ska tilltalas av.
Uppdaterad design
I samband med lanseringen av Norrskensfil och Solskensfil har Norrmejerier uppdaterat designen på hela filsortimentet.
– Vi har jobbat fram ett uppdaterat utseende på hela vårt filsortiment för att lyfta fram ännu mera smak, något som är viktigt för filkonsumenterna. De nya dekorerna ger ett mer modernt uttryck för fil och vi är väldigt nöjda med resultatet, avslutar Johannes Eriksson.