Arla Foods ökar sin redovisade omsättning under första halvåret jämfört 2018. Bolaget rapporterar vidare högre vinst.
Läs också: Hon blir ny chef för Foodservice, Arla i Sverige
Omsättningen på den svenska marknaden ökade under första halvåret 2019 till 6,973 miljarder SEK (6,795 miljarder SEK motsvarande period år 2018).
Arlakoncernens totala omsättning ökade med 2,0 procent till 5.232 miljoner euro (5.127), en ökning med 2 procent mot föregående år.
Nettoresultatandelen för 2019 väntas hamna inom målintervallet på 2,8–3,2 procent av omsättningen. En potentiell avtalslös Brexit kan dock påverka utsikterna negativt.
Varumärkenas volymtillväxt beräknas öka till 3,5 procent eller högre, en höjning från det tidigare kommunicerade målet på 1,5–3,5 procent. Fokus på hållbarhet och produktinnovation ligger bakom de höjda förväntningarna.
– Hållbarhetsfrågorna har varit i fokus. Målet för Arla i Sverige är att vi senast år 2045 ska producera mjölk med netto noll klimatavtryck. I Sustainable Brand Index så klättrade Arla i Sverige upp till 9:e plats av de 355 företag som mättes och var ett av de företag som gjort den starkaste förbättringen” säger Patrik Hansson, Arlas Sverigechef.
Läs också: Arla Köket lanserar nya desserter
– Jag är nöjd med utvecklingen på den svenska marknaden. Vi ser under första halvåret 2019 både en volym- och en omsättningstillväxt där till exempel Arlas laktosfria mjölk hade en tillväxt med 22 procent och Svenskt Smör med 11 procent. Kampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk” prisades som årets konsumentkampanj och fick utmärkelsen 100-wattaren samt vann Guldägget. kommenterar Patrik Hansson.
Här kan du ladda hem halvårsrapporten https://www.arla.com/company/investor/half-year-results/