Arla Unika lanserar Koryfé, en helt ny frukostost som har tagits fram tillsammans med Östersunds Mejeri i Jämtland. Resultatet efter tre års utveckling är en finstämd, lite smörig hårdost med uppfriskande syra. Det här är den första osten Arla Unika lanserar inte bara till restauranger utan även mot konsumenter.

Den nya frukostosten Koryfé är inspirerad av en av Sveriges mest köpta ostar, den klassiska hushållsosten.

– Vi letade först efter en ost med oförlöst potential. En som var utmärkt men som kunde behöva lite mer kärlek. Valet föll på den klassiska hushållsosten, som ibland tagits som alltför given, säger Mads Østergaard, ostuppfinnare på Arla Unika.

Utvecklingsarbetet, som har pågått under tre år, inleddes i samarbete med mejeristerna på Östersunds Mejeri i Jämtland, utifrån den klassiska Arla Unika-devisen om att utmana de gällande reglerna och bryta dem om så behövs. Fetthalten ökades till 32 %, och med det valet kunde Koryfé inte längre kalla sig hushållsost, som enligt reglerna ska innehålla ca 26 % fett. Vatteninnehållet minskades, vilket innebar att osten blev fastare och krämigare i munnen, och pH-värdet höjdes en aning för att göra smaken rund och smörig, och mindre syrligt skarp än många av konkurrenterna.

Arla Unikas ostar säljs främst till restauranger. Koryfé är den första av Arla Unikas ostar som lanseras även mot konsumenter.

– Vi ger ut en ost som de flesta kan uppskatta, och även om det gläder oss att se den på hotell och i frukostrestauranger tycker vi att den förtjänar att vara allmänt tillgänglig. Arla Unikas sortiment rymmer många komplexa specialprodukter för den hängivna ostälskaren. Nu har vi skapat en ost som med sin precisa balans både är nyanserad och intressant. En ost för den breda marknaden. Det är vi stolta över, säger Alex Racoveanu, ansvarig för Arla Unika.

Koryfé finns tillgänglig i Arla Unikas butik i Östermalms Saluhall i Stockholm, via webbshoppen på arlaunika.se samt i välsorterade ostbutiker i större delen av landet.