Från att Aroma Frukt & Grönt grundades för 24 år sedan har bolaget månat om att vara den frukt- och gröntgrossist som erbjuder bäst service och högst kvalitet. Nu går bolaget på offensiven med kundspecifika lösningar som ska hjälpa dagligvaruhandel och restauranger att möta en ökande konsumentefterfrågan. Samtidigt intensifieras arbetet med att minska svinnet och göra transporterna mer hållbara.
I samband med ett generationsskifte har Aroma Frukt & Grönts kvarvarande ägare sålt en majoritetsandel till företagsbyggaren Sjöson i Göteborg.
– Sjöson kom in i precis rätt tid och är helt rätt personer. Det är en ren lyckträff”, säger Per Lundqvist Björksiöö. Hans ägarkollega, Björn Carlryd, instämmer och menar att Sjöson har det kontaktnät och kunskaper som krävs när Aroma nu satsar för en kraftig tillväxt.
Ulrika Garbrant, affärsområdesansvarig på Sjöson Mat & Dryck, är också glad.
– Aromas unika passion, engagemang, kvalitetstänk och kunskap gör att vi ser en enorm potential i bolaget”, säger hon. ”Dessutom har människorna här en osviklig förmåga att vårda långsiktiga kundrelationer. Allt det gör Aroma till den typ av fint företag som passar ypperligt i Sjösonfamiljen.
Ett första resultat av Sjösons intåg är att sälj- och marknadsfunktionen utökas. Dessutom kommer Aroma att se över sitt koncept, hur erbjudandet paketeras och öka digitaliseringsgraden ytterligare.
– Vi har väldigt nöjda kunder, men det här stärker oss än mer. Det gör också att vi fullt ut kan möta den gröna trend som märks bland konsumenterna och som ställer större krav på vad våra kunder erbjuder, säger Per.
En stor del av framgången stavas att Aroma är mer än en grossist. De stöttar även med helhetskoncept när frukt- och grönsaksavdelningar byggs om i butik, sprider kunskap och ser till att alltid erbjuda rätt säsongsvaror. Bolagets många restaurangkunder gör också att sortimentet är bredare och mer spännande än vad som vanligen är fallet.
– Den här mixen gör oss väldigt starka hos våra kunder. Dessutom levererar vi i den form som söks, från råvara till skalat eller färdigskuret. Vi vet till och med vilken färgskala på bananerna som varje enskild kund vill ha, säger Björn.
De är tydliga med att Aroma kan och ska ta nya marknadsandelar. Samtidigt ska tillväxten ske med förnuft och bibehållen kvalitet.
Aroma tar också en tydlig position inom hållbarhet. Dels i form av ett stort fokus på närodlat och säsongsanpassning. Dels genom initiativet Wastefruit vars mål är att minska svinnet och se till att god frukt och grönt inte förfars. Dessutom samordnar dotterbolaget Samtransport i Väst återtransporter från butik med andra leverantörer för att undvika tomma bilar.
– Det här är ett lysande sätt att minska klimatavtrycket samtidigt som kostnader kapas i alla led. Samtransport är något vi tänker utveckla ytterligare och förhoppningsvis kan det ge synergier åt andra Sjösonbolag som Savolax och Sjömat”, säger Ulrika Garbrant och avslutar: ”Aroma har ett fantastiskt erbjudande som ligger helt rätt i tiden. Nu ska vi se till att fler får mer grönt av finaste sort.”
Sjöson tillträdde som majoritetsägare 1 december 2020.