Axfood levererar ett stabilt första kvartal med tillväxt trots höga jämförelsetal samt ett ökat resultat och förbättrad lönsamhet. Willyskedjan och Hemköps franchisebutiker fortsatte att växa mer än marknaden och Dagab uppvisade återigen en imponerande produktivitet. Samtidigt fortsätter satsningar för att utveckla verksamheten och stora steg har tagits inom hållbarhetsområdet.
Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp och nät apoteket Apohem, redovisar en vinst före skatt på 541 miljoner kronor för första kvartalet 2021. Det kan jämföras med vinsten på 516 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
LÄS OCKSÅ: Axfood visar ett mycket starkt resultat
– Axfood fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten om 2,4 procent var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal. Utöver en negativ kalendereffekt jämförs detta kvartal med ett första kvartal föregående år som var kraftigt påverkat av bunkringen. Vår e-handelsförsäljning mot konsument fortsätter växa snabbt, och under kvartalet var tillväxten hela 139 procent. Vi har mycket på gång inom alla delar av Axfoodfamiljen för att utveckla vår verksamhet för framtiden och kan idag berätta att vi kommer flytta vårt frukt- och gröntlager från Helsingborg till ett nytt, större och mer effektivt lager i Landskrona med goda möjligheter för framtida expansion och automation, säger Klas Balkow vd och koncernchef.