Efter Axfoods nyligen genomförda förvärv av City Gross har företaget tillsatt en ny styrelse och utsett Patrick Grabenbauer, tidigare marknadschef på Willys, till ny vd. Med Axfood i ryggen väntar nu en strategisk utveckling av City Gross för att stärka kedjans position på den svenska dagligvarumarknaden.

Den 1 november blev Axfoods förvärv av City Gross officiellt klart. I och med ägarskiftet introduceras också en ny styrelse, där Nicholas Pettersson, vd för Willys, kliver in som styrelseordförande. En av de första åtgärderna från den nya styrelsen är att utse Patrick Grabenbauer till vd för City Gross. Grabenbauer har varit en tongivande kraft bakom Willys framgångar och har lång erfarenhet inom varumärkesutveckling, digitalisering och affärsutveckling.

– Med Axfood som ny ägare kommer vi nu att satsa på City Gross och stärka kedjans position, säger Nicholas Pettersson. Patrick Grabenbauer har spelat en central roll i Willys tillväxt och är en mycket uppskattad ledare. Jag ser honom som den bästa personen för att leda City Gross framåt.

LÄS OCKSÅ: Willys prisas som årets butikskedja

Grabenbauer, som arbetat inom Axfood-koncernen i över 20 år, ser stora möjligheter med sitt nya uppdrag. Han uttrycker sin entusiasm inför rollen och sitt engagemang för att utveckla City Gross tillsammans med företagets medarbetare och ledning.

– Jag tror starkt på den potential som City Gross har och ser fram emot att driva utvecklingen tillsammans med teamet. Jag tar mig an min nya roll med stor energi, säger Patrick Grabenbauer.

Med den nya ledningen och ägarskapet ser Axfood en möjlighet att öka konkurrensen i stormarknadssegmentet på den svenska dagligvarumarknaden. Enligt Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies skapas nu optimala förutsättningar för att City Gross ska kunna ta nästa steg.

Samtidigt har Anders Wennerberg, tidigare vd för City Gross, valt att lämna företaget i samband med ägarbytet.

Text: Michael Andersson – Butiksnytt