Intresset för vegetarisk kost ökar markant. 1 av 4 svenskar uppger att de äter vegetarisk mins två gånger i veckan*. Dessa flexitarianer, som äter kött men medvetet väljer vegetariskt regelbundet, står för det största lyftet inom vego-trenden.
De är främst kvinnor, den yngre generationen och storstadsbor som äter mer vegetarisk, men mer än 50 % av alla föräldrar säger att de vill att deras barn ska äta mer växtbaserat.
När det gäller vegetariskt mat för barn, upplever familjer att utbudet är för litet. Det finns önskemål om att det borde finnas fler variationer av vegetariska rätter.
Semper har lyssnat och lanserar Vego Eko, för fler vegetariska alternativ i barnmatshyllan. Vego sortimentet ger föräldrar möjligheten att välja vegetarisk mat för sina barn redan från start.
-Nu lanserar vi Vego Eko, en helt ny serie av vegetariska och ekologiska rätter och snacks. Med det nya vego sortimentet vill vi lyfta de vegetariska råvarorna tillsammans med ett modernt uttryck av ekologi. Den runda och goda smaken av falafel med couscous och tomater, som är kryddad med koriander och spiskummin, är svår att motstå, säger Sofia Lindskog, Innovation manager på Semper AB.
Vego Eko lanseras i två barnmatsrätter: Falafel med couscous & tomatsås från 1 år och pastagratäng med broccoli och purjolök från 8 månader. Det kommer även två nya varianter av snacks med baljväxter, ärtpuffar och lins ringar. Med en bas av majs samt 51% ärtor respektive 51% linser blir snacksen såväl goda som nyttiga.
Finns i butik från och med v.42.