Julia Lindberg har utsetts till ny Sverigechef för Mondelez, en av världens ledande tillverkare av choklad och livsmedelsprodukter. Lindberg tillträdde sin nya roll den 3 juni och kommer närmast från posten som CCO på Mathem.se.
Lindberg har en gedigen karriär inom konsumentvarubranschen, med tidigare erfarenheter från ledande roller på bland annat Procter & Gamble och Unilever. Hon uttrycker sin entusiasm över att ta sig an utmaningarna och möjligheterna på Mondelez:
– Jag ser mycket fram emot att ta över rollen som chef för Mondelez i Sverige. Som så många andra har jag alltid älskat Marabous choklad och O’boy, två av våra mest kända varumärken. Med Mondelez senaste investering i svensk chokladtillverkning har vi alla förutsättningar att fortsätta utvecklas. Det är klart att ökade råvarupriser, inflation och andra omvärldsfaktorer är utmanande, men jag ser fram emot att ta mig an detta tillsammans med resten av teamet på Mondelez Sverige och Marabou. Efter mina första dagar kan jag konstatera att det finns en stark och stolt kultur på företaget, och jag känner mig varmt välkommen in i Marabou-familjen, säger Julia Lindberg.
Denna nyhet kommer strax efter att Mondelez, genom en investering på 200 miljoner kronor, invigt en av världens största produktionslinjer för chokladkakor vid Marabous fabrik i Upplands Väsby. Investeringen har ökat produktionskapaciteten med cirka 33 procent. Martina Flemström, tidigare Sverigechef för Mondelez, uttryckte sitt förtroende för Lindberg:
– Julia har en djupgående kunskap och en omfattande erfarenhet av att arbeta inom livsmedelssektorn, och jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ansvaret för Mondelez svenska verksamhet till henne. Jag är övertygad om att hon tillsammans med alla våra kollegor kommer fortsätta att utveckla Sveriges mest älskade choklad, säger Martina Flemström nybliven vd för Mondelez Norden.
Julia Lindberg inledde sin karriär på Procter & Gamble 2005, där hon under nio år hade flera olika roller inom sälj och marknad. Därefter tog hon steget till Unilever, där hon arbetade som Category Director och senare som Transformation Director. Efter sex år på Unilever blev hon VD på La Lorraine. Under de senaste tre åren har Lindberg utforskat e-handelsvärlden som CCO på Mathem.se, där hon ansvarade för sortiments- och prissättningsstrategi samt strategiska inköp.
Med denna omfattande bakgrund och erfarenhet är förväntningarna höga på Lindberg, som nu ska leda Mondelez Sverige in i framtiden, med målsättningen att fortsätta vara marknadsledande inom choklad och andra konsumentprodukter.
Text: Redaktionen – Butiksnytt