Circle K stärker sitt operativa ledarskap med en tung rekrytering. Johan Eriksson, med över 20 års erfarenhet från Lidl, kliver in som ny Regional Director of Operations och tar plats i den svenska ledningsgruppen. Hans uppdrag? Att optimera drift, ledarskap och kundupplevelsen i en av branschens mest konkurrensutsatta marknader.


Retailexpert tar över operativt ansvar på Circle K

Efter två decennier i ledande roller på Lidl Sverige, där han varit en nyckelspelare i kedjans etablering på den svenska marknaden, står det nu klart att Johan Eriksson blir Regional Director of Operations på Circle K. Han tillträder sin nya roll i januari 2025 och får samtidigt en plats i företagets svenska ledningsgrupp.

Jag tror stenhårt på ”retail is detail”. Framgång handlar inte bara om uppgiften i sig, utan om att genomföra den med precision och hög repeterbarhet. Och den viktigaste resursen är alltid en motiverad personal. Jag ser verkligen fram emot att träffa mina nya kollegor och bidra till Circle K:s fortsatta utveckling, säger Johan Eriksson.

Med en gedigen bakgrund inom operativ drift, försäljning och konceptstyrning förväntas Johan Eriksson bidra med nya perspektiv och effektiviseringsstrategier för Circle K:s verksamhet.


Strategisk förstärkning i ledningsgruppen

I sin nya roll kommer Johan att ansvara för hälften av Circle K:s bolagsdrivna stationer samt supportorganisationen, medan Per Selin fortsätter att ansvara för den andra halvan samt franchisetagarna.

Jag är övertygad om att Johan inte bara kommer med en mängd erfarenhet, utan också med fräscha idéer och nya synsätt. Jag hoppas att han behåller sitt ”utifrån-perspektiv” så länge som möjligt – det är otroligt värdefullt! Samtidigt ser jag fram emot att han utmanar oss och driver utvecklingen framåt, varje dag, säger Jeremy Knights, vd på Circle K Sverige AB.

Johan Eriksson kliver in i en bransch där konkurrensen är stenhård och kundupplevelsen är avgörande. Med hans erfarenhet av effektiv drift och optimering av retailverksamheter, blir han en viktig spelare i Circle K:s ambition att fortsätta utveckla stationserbjudandet och stärka positionen på marknaden.

Text: Michael Andersson – Butiksnytt