Circle K vinner i år SM i Employer Branding i kategorin Medarbetare . Tävlingsbidraget med namnet ”Circle K Life” hade som utgångspunkt i att öka engagemanget internt. Medarbetarna på Circle K är i särklass företagets viktigaste tillgång. De möter Circle K:s 250.000 kunder varje dag och har därmed en stor påverkan av hela kundupplevelsen av varumärket likväl som Employer Brandet.
The Magnet Awards är en tävlingsarena där olika arbetsgivare mäter sina styrkor mot varandra i åtta tävlingskategorier. En kraftmätning som handlar mycket om den effekt kommunikationen skapar.
Juryns motivering löd: ”För att verkligheten alltid är den bästa storyn och att ingen berättar den så bra som de egna medarbetarna. Alla och tillsammans. Så skapas mätbar effekt som både känns och märks. Vi hyllar också modet att släppa ordet helt fritt till medarbetarna och låter deras röst bygga varumärket.”
-Vi ville skapa en aktivitet som gjorde att medarbetarna kände en stolthet och en gemenskap på stationerna runt om i landet samtidigt som det skulle ge en känsla av att vara en del av någonting större. Vår förhoppning är att kampanjen Circle K Life i förlängningen ska öka engagemanget för oss som arbetsgivare och för jobbet som sådant, säger Emma Blixt, HR Business Partner på Circle K Sverige.
Det som gjort kampanjen framgångsrik var att det var de egna medarbetarna på stationerna fick skapa innehåll till Circle K:s Employer Brand. Det gav intern stolthet och även stort engagemang i tävlingen om bästa bidrag mellan stationerna.
-Genom att stationsmedarbetarna fick filma och fota sig själva, kopplat till vad vi står för som arbetsgivare, ville vi engagera och öka teamkänslan på den egna Circle K-stationen Det gick över förväntan, tillägger Emma.
Hela 111 bidrag skickades in under en 3-veckorsperiod. Webbsidan som byggdes upp för att kunna se och skicka in bidrag till besöktes hela 2291 gånger. Aktiviteten som i första hand var tänkt för internt bruk blev så framgångsrik att Circle K valde att använda delar av filmerna externt för att kommunicera Circle K:s Employer Brand med målet attrahera och rekrytera nya medarbetare till stationerna.