Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker: City Gross Convenience. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
– Målet är att etablera och förtäta oss på orter på ett sätt som vi tidigare inte kunnat, säger Daniel Forss, affärsområdeschef City Gross.
Det nya konceptet blir livsmedelskedjans första mindre butiker och innebär en säljyta på 700–1200 kvadratmeter. Förutom City Gross breda sortiment, kommer det att erbjudas måltidslösningar och finnas möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet.
– Vi är redan bäst på marknaden när det kommer till bredast sortiment. Nu gör vi detta extremt tillgängligt för fler och tar även med styrkorna av exempelvis vårt svenska butiksstyckade kött, bageri och tydliga färskvaruprofil, säger Daniel.
– Vi vill komma nära kunden och med en utökad butiksportfölj kan vi välja mellan olika koncept utifrån vad som passar bäst på den lokala marknaden och läget, säger Daniel.
Efter kundernas krav
City Gross Convenience är en matbutik i grunden, men med extra tjänster som passar kundernas nya krav, exempelvis apotek, en kemtvätt eller digitala erbjudanden. Dessutom bygger man smarta kundvarv som passar både lunchkunden och veckohandlaren.
– Vi har valt att anpassa butikerna efter konsumenternas nya krav. Det handlar om att kunna göra vardagliga ärenden på ett och samma ställe och inte bara handla mat. Något som kommer ge en enorm fördel mot våra konkurrenter, berättar Daniel.
– För oss gäller det att gasa. Vi har en plan för de större butikerna men har stor potential att nu satsa på de mindre. Dessutom blir vi nu för första gången en citybutik, något som känns naturligt i och med vårt namn, avslutar Daniel.
City Gross Convenience kommer att erbjuda cirka 8000 artiklar samt måltidslösningar. De första butikerna beräknas öppna under 2020.