Det har gått 100 år sedan Coca-Cola gjorde sin första julkampanj. Nu offentliggörs jubileumsfilmen The Letter där Coca-Cola lyfter julens magi med budskapet om att ge något som bara du kan ge – din tid, uppmärksamhet och närvaro. Årets julfilm är regisserad av Oscarsvinnaren Taika Waititi.
Coca-Cola är för många nära sammankopplat med julen och går tillbaka till 1920-talet. Sedan dess har julkampanjerna präglats av allt ifrån Coca-Colas tolkning av jultomten för närmare 90 år sedan till den ikoniska jingeln ”Holidays are Coming”.
Årets julfilm The Letter är en hoppfylld berättelse om en förälders kärlek till sitt barn som efter att ha glömt att posta hennes önskelista till jultomten, ger sig ut på en resa för att se till att brevet kommer fram till jultomten i tid.
– 2020 har varit ett utmanande år och den här julen tror vi kommer vara betydelsefull för många. Coca-Cola har firat julen som högtid sedan 1920-talet med budskap om gemenskap, glädje och hopp. Vår nya julkampanj hoppas vi ska sprida glädje i slutet på ett år som varit svårt för många. Kampanjens budskap handlar om att vara närvarande med dem vi bryr oss om, virtuellt eller fysiskt. Den bästa julklappen du kan ge är din närvaro och tid, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.
Årets julfilm The Letter är regisserad av den nyzeeländske filmskaparen Taika Waititi. Reklamfilmens original är 2 minuter och 30 sekunder lång och är en del av en global kampanj som lanseras på mer än 90 marknader. Filmen finns att se här!
I Sverige kommer Coca-Colas julkampanj att synas i ett brett urval av kanaler. Däribland stora utomhusytor, i digitala kanaler, butiksaktivering, bio och som tv-reklam. Coca-Cola har även skapat en digital adventskalender med överraskningar bakom varje lucka.