Coca-Cola i Sverige är den första marknaden i världen att gå över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. För att bidra till en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs ökad insamling och återvinning. Därför går Coca-Cola i Sverige nu ut med en riksomfattande kampanj och initierar mängder av samarbeten i syfte att få fler att panta. I samband med kampanjen lanserar Coca-Cola nya flasketiketter med budskapet att panta flaskan igen.

I samarbete med kunder och partners aktiverar Coca-Cola i Sverige 4 000 butiker och restauranger för att uppmuntra till ökad insamling. I tillägg sker mängder av samarbeten med bland annat ideella organisationer, dagligvaruhandeln, hotell, restauranger, caféer, bensinstationer och hotellkedjor. Bland annat placeras drygt 1 000 mobila pantkärl ut för att förenkla att panta ”on-the-go”. Budskapet kommer också att aktiveras på flera av de största festivalerna under året med start under melodifestivalturnén som besökts av drygt 100 000 personer. 

LÄS OCKSÅ: Nu lanseras Coca-Cola Zero Sugar med hallonsmak

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Vi välkomnar alla typer av insamling och är glada att det kan göras i stor skala i många olika kanaler. Sverige har en insamlingsmodell i världsklass men för att kunna hålla den cirkulära loopen stängd behöver vi bli ännu bättre på att panta. Tillsammans med producenter och konsumenter kan vi jobba för att det ska bli verklighet, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Samarbetena som syftar till ökad insamling är en del av en bred marknadskampanj som kommer att synas i en mängd olika kanaler så som butikskommunikation, TV, bio, radio, utomhusannonsering och digitala kanaler.


– Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin och tillsammans med medvetna partners och konsumenter kan vi göra skillnad. Vi genomför nu en mängd initiativ med bland annat mobila återvinningsstationer och världsunika etiketter för att verkligen nå ut med budskapet och uppmuntra till att panta, säger Samantha Walker, marknadschef på Coca-Cola European Partners Sverige AB.


100 procent återvunnen plast
Övergången till 100 procent återvunnen plast avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite samt Bonaqua. Förändringen innebär en minskad användning av nytillverkad plast med cirka 3 500 ton per år. Det motsvarar en minskning av CO2-utsläpp i Coca-Colas PET-förpackningar med 25 procent per år jämfört med innan övergången då portföljen bestod av omkring 40 procent återvunnen PET.