Beyond Mince är skapad för att ge samma textur, formbarhet och smak som animalisk färs, men med de miljömässiga fördelarna som växtbaserat protein medför. Färsen är framtagen för att enkelt kunna ersätta köttfärs i matlagning och rätter som till exempel tacos, köttbullar och köttfärssås.
– Vi tittar alltid efter produkter som innebär att vi kan bredda vårt erbjudande av växtbaserade produkter och erbjuda våra kunder större valmöjligheter. I dag är vi extremt glada över att vara den första dagligvarukedjan i Sverige att erbjuda våra kunder och medlemmar Beyond Mince, och ytterligare stärka vår position när det kommer till växtbaserade alternativ, säger Oskar Lundgren, Kategori- och inköpsansvarig på Coop Sverige.
Sedan tidigare har Beyond Meat lanserat två produkter via Coop i Sverige: Beyond Burger® och Beyond Sausage®. Något som bland annat resulterade i att Beyond Burger blev den bäst säljande växtbaserade burgaren hos Coop.
– Vi är väldigt stolta över att introducera vår senaste produktinnovation i Europa. Beyond Mince låter konsumenter njuta av färsens kulinariska mångsidighet, goda smak och textur, tillsammans med ett högt proteininnehåll och en minimal miljöpåverkan. Vi fortsätter vårt partnerskap med Coop och är glada över att de blir först ut att ta denna innovativa produkt till svenska hushåll, säger Chuck Muth, Chief Growth Officer på Beyond Meat.
Beyond Meat grundades 2009 med visionen att erbjuda växtbaserat protein som ger miljömässiga fördelar med likvärdigt näringsinnehåll, textur och andra smakattribut som animaliska köttprodukter. I dag levererar Beyond Meats frysta och färska växtbaserade produkter till fler än 112 000 dagligvarubutiker och restauranger i 85 länder.