Coop är idag den aktörer inom dagligvaruhandeln som är mest aktiv med att digitalisera sig. Tidigare har de lanserat sin egenutvecklade tjänst för självscanning och betalning via mobilen, Coop Scan & Pay. Nu blir Coop även den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower.
Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
Coop går in i ett nytt samarbete med återvinningsappen Bower. Det nya samarbetet innebär att de som pantar förpackningar under något av Coops varumärken Änglamark, Xtra och Coop tjänar dubbla Bower-poäng i appen. Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.
– Det läggs ner mycket arbete och resurser för att ta fram varor under våra egna varumärken. Leverantörerna vi väljer måste möta de hårda kraven vi ställer på dem och följa vår uppförandekod med fokus på hållbarhet, etik och miljö. Tillsammans med Bower utökar vi nu vårt viktiga hållbarhetsarbete genom att erbjuda kunder och medlemmar en tjänst som ser till att förpackningarna återvinns på rätt sätt när vår produkt har konsumerats, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.
Den svenskutvecklade återvinningsappen Bower har funnits på den svenska marknaden sedan 2019 och har sedan tidigare samarbete med en rad olika varumärken så som Yes, Skogaholm, Grumme och Via.
– Ska vi nå de globala hållbarhetsmålen så måste vi ge förpackningar ett värde för att öka insamlingen. Annars kommer inte alla stora investeringar som görs för att göra förpackningarna 100 procent återvinningsbara spela någon roll. Därför är det fantastiskt att en stor dagligvarukedja som Coop ansluter sig till vårt system och därmed sänder en stark signal till branschen om vart vi är på väg, säger Suwar Mert, VD på Bower.