Coop relanserar och utökar sortimentet på det egna lågprismärket Xtra. Med ny modern förpackningsdesign och flera nya produkter kommer Xtra ta allt större på plats på hyllorna de kommande åren.
Coop har tre egna varumärken: Xtra, Coop och Änglamark. Xtra är valet för den prismedvetna kunden och har ett sortiment på ca 250 produkter och inkluderar det mesta som behövs i vardagen av både mat och hushållsprodukter. De närmaste två åren ska sortimentet nästan fördubblas med ytterligare 200 produkter. Startskottet går nu i höst då Coop lanserar 45 nya produkter och runt 100 förpackningar får ny design.
– Xtra står för lågt pris och så ska det fortsätta vara, men den nya förpackningsdesignen förmedlar förutom lågt pris även matglädje och en stolt enkelhet. Coop lämnar nu den gamla blåvita plattformen och tar Xtra in i en mer lustfylld nutid. Vi vill förmedla att Xtra är våra mest prisvärda produkter. Vårt mål med den nya designen är att den ska bredda målgruppen och inkludera fler kunder, säger Maria Billow Bergendahl, marknadsansvarig Egna Varumärken på Coop.
Nästa år kommer det bli en stor relanseringskampanj för Xtra. Den nya designen för Xtra har tagits fram av MadBureauet och är gemensam för Coop i Norden.