Coops nya lågpriskoncept X:-tra röner stora framgångar bland konsumenter sedan lanseringen för ett drygt år sedan. Nu startar annonseringen för att stötta butikssatsningen.

Butiksformatet har egen grafisk profil, kommunikation och butiksdrift. I nya kampanjen ”Alltid schyssta priser” reder X:-tra ut vad som är schysst, och vad som inte är schysst. Det nya X:-tra konceptet tar inspiration från TikTok-trenden och kombinerar humor och underhållning med riktig schyssta priser. 

– Genom att titta på samtidens aktuella händelser och ta fasta på fenomenet i sociala medier, där mängder av klipp sprids med exempel på sådant som kanske inte alltid ser så schysst ut – men som vi ändå skrattar åt – valde vi att använda oss av användargenererat innehåll, berättar Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige. 

Sociala medier-annonsering i fokus

Kampanjen har synts i sociala medier sedan vecka 3 (2023) och fortsätter under året. Utöver basen i rörlig kommunikation kompletteras den med displayannonsering i syfte att ytterliga förstärka kommunikationen kring de riktigt schyssta priserna. All kommunikation kommer att geostyras utifrån respektive butiks upptagningsområde. Utöver detta adderas radio som stöd för att ytterligare driva kännedomen om X-tra.  

– Vi tog utgångspunkt från det redan etablerade budskapslöftet och vidareutvecklade idén. Med tanke på hur många butiker vi öppnat upp, och med fler i antågande, så fanns det ett behov av ett reklamkoncept – och då ett som särskiljer sig från våra konkurrenter, säger Johan Öhlin och utvecklar vidare varför Coop satsar på sociala medier-annonsering. 

– Medievalet har sin grund i rörlig bild med YouTube, TikTok och Meta. Med detta som bas har vi möjlighet att arbeta uppå en hög räckvidd på kort tid i relevanta målgrupper.

Reklamfilm Coop X-tra.

Bakom idén och produktionen står Coop Inhousebyrån 360. Mediebyrå är Scream Sverige.