Matkedjan Coop satsar stort på sitt lågprisvarumärke ”X-tra”. I år kommer drygt 70 butiker flagga om till lågpriskonceptet.
– Vi har under en tid identifierat att kundernas fokus på pris blir viktigare och viktigare, men också att det blivit mer accepterat av våra kunder att handla i en lågprisbutik, säger Ola Andersson, affärschef på Coop X-tra.
Coop lanserar ett helt nytt butiksformat; X:-tra – en del av Coop. Det nya landsomfattande butiksformatet kommer att ha ett tydligt priserbjudande, där pris är i fokus varje dag och på hela sortimentet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.
– Under pilotfasen har vi samlat in värdefull data och kontinuerligt anpassat butiksformatet för att säkerställa att vi har ett riktigt bra erbjudande. X:-tra har ett starkt priserbjudande med fokus på att alltid erbjuda schyssta priser på alla varor varje dag. Samtidigt tål vi att jämföras med andra konkurrenter, säger Ola Andersson.
När man kliver in på en X-tra-butik kommer det se annorlunda ut. Inredningen görs om, skyltning byts ut och kampanjer får större fokus.
– Det blir ett helt nytt erbjudande under ett eget varumärke, med en helt egen yttre- och inre gestaltning.
Satsningen omfattar till en början södra Sverige och Västsverige. Under de kommande åren ska butikskedjan byggas ut till att bli rikstäckande.