Coop Sverige vill nu skapa en digital enhet för att förtydliga och höja takten i företagets digitala transformation. Samtidigt etableras en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet.
Digitaliseringen driver på stora förändringar i näringslivet och i samhället i stort. Den skapar nya affärsmöjligheter men ökar också konkurrensen med nya aktörer. Coop har en unik position som medlemsägt företag och digitaliseringen skapar stora möjligheter att stärka och förtydliga detta. För att ta vara på denna utveckling gör nu Coop Sverige en förändring av organisationen. Coops digitala kompetens samlas i den nya enheten Digital, vars chef kommer att ta plats i företagsledningen.
Läs också: Netto lämnar Sverige – Coop köper butikerna
Coop ska också stärka sin förmåga att stötta och utveckla hållbara innovationer genom en extern innovationsplattform. Utöver ett innovationsteam kommer plattformen på sikt bestå av flertalet strategiska partners och entreprenörer som tillsammans tar fram och testar nya innovationer. Coop ska stötta entreprenörer i olika skeden med mentorskap, kapital, delning av data likväl som med tillgång till Coops kanaler.
– Spelplanen i näringslivet håller på att ritas om. Vi som storföretag kan inte längre sitta och vänta på att entreprenörer ska uppvakta oss. Tvärtom behöver våra medarbetare via vår nya plattform vara en del av entreprenörernas vardag och vi tror att en framgångsfaktor för vår innovationsplattform är att vi gör den öppen och tillsammans med ett nätverk av partners och start-ups, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB.
Läs också: Coop vinner internationellt djurvälfärd pris
Därutöver kommer CSAB göra fler organisatoriska förändringar för att öka effektiviteten och för att sätta fokus på nya sätt att arbeta för att leverera på omvärldens krav, tydligast är förändringen genom inrättandet av ett affärsområde som ska ansvara för försäljning med särskilt fokus på våra erbjudanden inom Coop respektive Stora Coop. Marknads- och kommunikationsenheten läggs också ihop till en enhet, Marknad, Hållbarhet & Kommunikation. Som en följd av detta har kommunikationsdirektör Anna Rasin valt att lämna Coop under hösten.
– Genom att förtydliga ansvar och roller inom organisationen och därmed förenkla beslutsvägar ska vi bli snabbare och mer effektiva, säger Magnus Johansson. Genom dessa effektiviseringar kan vi också frigöra resurser för att bygga en organisation för framtiden som säkrar att vi driver vår digitala strategi så att vi skapar värden för våra medlemmar och kunder.
CSAB är den del av Coops verksamhet som ansvarar för varuinköp, kategoriarbete, kommersiella erbjudanden, marknadsföring, logistik och onlinehandel samt affärsstödjande tjänster såsom IT, finans, HR, kommunikation och säkerhet.
Organisationen träder i kraft den 1 oktober 2019.
Mer om Coop: Senaste artiklarna