Coop meddelar i ett pressmeddelande att man blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet; Sustainable Brand Index 2021. Änglamark utses även till branschvinnare i Sverige inom kategorin livsmedel och mat, en utmärkelse som Änglamark prisas med för tredje året i rad.
Svenska konsumenter har röstat fram Coop som det mest hållbara varumärket i Sverige. Detta är fjärde gången som Coop vinner utmärkelsen som det mest hållbara varumärket, i alla kategorier. Över 23 000 respondenter har intervjuats i Sverige.
I samma undersökning utses Änglamark, för tredje året i rad, till branschvinnare i Sverige. Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara konsumentvarumärket inom kategorin livsmedel och mat 2021.
– Det betyder såklart otroligt mycket för oss på Coop att våra kunder och medlemmar ser de initiativ vi gör inom hållbarhetsområdet. Vi är ett kooperativ som ägs av över 3,6 miljoner medlemmar, och tillsammans kan vi verkligen göra skillnad. Vi har höga ambitioner och vi vill vara den goda kraften i mat-Sverige. Men vi är långt ifrån klara, säger Charlotta Szczepanowski, chef för Hållbarhet och Kvalitet på Coop Sverige.
Inte nog med det så är Coops nya initiativ Hållbarhetsdeklarationen en av fyra finalister inom kategorin Årets Insats 2021. Coops kampanj Ekolöftet utsågs 2015 till Årets Insats i Sverige.