Coops nya varuterminal som byggs i Eskilstuna har tilldelats en delad förstaplats i utmärkelsen Årets Logistiketablering. Coops lager imponerade på juryn genom sin stora satsning på tågbunden dagligvarulogistik och att terminalen kommer bli högt automatiserad. Priset delas ut idag vid Logistik- och transportmässan. 

Priset Årets Logistiketablering delas ut årligen av tidningen Intelligent Logistik. Mats Tornard, övergripande projektledare för Coops terminal i Eskilstuna och Kaj Obst, business architect i projektet, var på plats vid prisutdelningen.

LÄS OCKSÅ: Sveriges näst största takbyggda solcellsanläggning byggs nu av Coop

Image produced by Krook & Tjäder (www.krooktjader.se) for Coop Sverige AB

– Alla de nominerade är fantastiska projekt och vi är jätteglada över både nominering och pris. Vi uppskattar att juryn har sett våra höga ambitioner att effektivsera Coops logistik samtidigt som vi utvecklar en anläggning som har högsta standard var det gäller energieffektivitet, automation och god arbetsmiljö, sa Mats Tornard direkt efter prisutdelningen.

Fyra finalister hade valts ut till priset. Efter juryns omröstning var poängen helt jämnt fördelade mellan Dagabs nya omnilager och Coops nya centrallager – och därför enades juryn om att 2022 dela ut två förstapris.

Juryns motivering till Coops förstapris

“Coop väljer sin egen väg och är med nya lagret i Kjula, Eskistuna trogna sin övertygelse om järnvägen som framtidens transportlösning. Strategin att automatisera butiksflödet och bygga upp e-handelslogistiken decentraliserat är klok, och automationslösningen från SSI Schäfer, med 95 procent av plocket automatiserat, imponerande. Arbetsmiljö och hållbarhet har varit i fokus i utformningen av automation och av fastigheten, som rests av TA Bygg och idag ägs av DWS”. 

Fakta om Coops nya varuterminal i Eskilstuna 

  • Coops terminal blir en av Europas största helautomatiserade terminaler för livsmedel.
  • Terminalen kommer att leverera varor till samtliga Coops cirka 800 butiker, och kommer att hantera färskvaror, kolonial och nonfood-varor.
  • Terminalen byggs nu och planeras vara i full drift under andra halvåret av 2024.
  • Tomten för terminalen är 276 000 kvm stor. Terminalbyggnaden kommer att ha en grundyta på 77 000 kvm och en totalyta på 109 000 kvm.
  • På tomten har Coop byggt två egna tågspår där Coops 600 meter långa tåg med varor kan lasta och lossa flera gånger per dag.
  • Varuterminalen kommer att förses med en takbyggd solcellsanläggning. Solcellsanläggningen består av ca 14 400 solpaneler med 6, 1 MW installerad effekt. Solcellspanelerna är CFP-certifierade.