Årets Dagligvaruvara 2023: Framgångsrika Utmärkelser i En Tumultartad Era

Året är 2023 och tävlingen för Årets Dagligvaruvara är i full gång. Trots den prövande kontexten av en pågående pandemi, Ukrainakrig och en påfallande matprisinflation, har produkter som lanserades under 2021 kämpat sig fram till de nominerade platserna. Dessa utmärkelser, som hyllar innovation och överlevnad i dagligvaruhandeln, har fått starka kandidater från några av de mest framstående varumärkena.

Zeta Olivolja Gentile, Old El Paso Tortilla Pockets och Polarbröd Polarhjärtan är de tre produkterna som har stått pall och presterat utmärkt under dessa utmanande omständigheter.

Nominerade Dagligvaruhandeln
Nominerade Dagligvaruhandeln

I en era präglad av exceptionella påfrestningar har dessa nominerade produkter inte bara överlevt utan också utmärkt sig. Trots pandemins härjningar och den ekonomiska turbulensen som kriget i Ukraina och matprisinflationen har medfört, har Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan inte bara lyckats hålla stången utan även erövrat en stadig plats på butikshyllorna. Dessa tre starka varumärken har stått emot prövningarna och fortsatt blomstra.

Det prestigefyllda priset Årets Dagligvaruvara, utdelat av Svensk Dagligvaruhandel, lyfter fram produkter som har enastående och innovativa lanseringar inom dagligvaruhandeln. Karin Brynell, ordförande för juryn och VD för Svensk Dagligvaruhandel, understryker prisets betydelse för att främja utvecklingen inom olika produktkategorier. ”För dagligvaruhandeln är det helt avgörande att det finns innovativa produkter på butikshyllorna. Här spelar detta pris en viktig roll då det premierar just de produkter som bidrar till utveckling i respektive kategori”, påpekar Brynell.

Di Luca & Di Lucas

De tre nominerade produkterna, Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan, har alla visat en imponerande förmåga att erövra marknaden och fylla konsumenternas behov. De har inte bara klarat sig igenom en krävande period, utan har också väckt nyfikenhet och efterfrågan.

– Vi tycker det är oerhört roligt att juryn har uppmärksammat vår Gentile olivolja, säger Di Luca & Di Lucas vd Johan Westerberg. Förutom D-vitaminberikningen så är ju fettkvalitén i olivolja den som alla näringsexperter rekommenderar och ur hållbarhetssynpunkt är den också en vinnare jämfört med många andra fetter.

Vinnaren av Årets Dagligvaruvara kommer att utses genom röstning bland branschens aktörer och tillkännages den 11 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. För att vara berättigad till nominering måste produkten ha lanserats under 2021 och ha visat betydande marknadsframgång, hög distributionsgrad och kategoriöverskridande tillväxt. Kvalitativa aspekter som innovationsnivå och förmågan att fylla nya konsumentbehov vägs också in. Dessutom noteras om produkten har tydliga återvinningsinstruktioner och stödjer övergången till mer hållbara förpackningar.

Svensk Dagligvaruhandel står som utdelare av Årets Dagligvaruvara. Juryn består av representanter från dagligvaruhandeln, NielsenIQ och för första gången i år även en studentrepresentant från Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalytikerföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och tillhandahåller kvantitativ försäljningsdata för bedömningen. Priset, som har delats ut sedan 2006, lyfter fram de mest framgångsrika och nyskapande produkterna inom dagligvaruhandeln. För ytterligare information om priset, dess kriterier och juryn, besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/ 

Text: Jonny Bothin