Försäljningen inom dagligvaruhandeln visade en imponerande ökning på 9,4 procent under juni 2023, jämfört med samma månad föregående år, enligt den senaste rapporten från Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Tillväxten inom dagligvaruhandeln under juni förklaras huvudsakligen av den höga inflationen. Samtidigt utmanas butikerna av höga driftskostnader och kunder med minskad köpkraft, vilket påverkar deras marginaler negativt. Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, betonar vikten av midsommarförsäljningen och sommarsäsongen som helhet, vilket spelar en avgörande roll för dagligvaruhandelns framgångar.

Under juni månad noterades en försäljningsökning på 9,9 procent i fysiska butiker jämfört med samma månad året innan. Å andra sidan minskade försäljningen inom e-handeln med 1,3 procent. Hemleveranser ökade med 2,0 procent medan upphämtning i butik minskade med 5,1 procent. E-handeln stod för 3,7 procent av den totala dagligvaruförsäljningen under juni.

Karin-Brynell-1
Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Karin Brynell förklarar att e-handelsandelen var lägre under juni jämfört med tidigare månader på året. Detta beror troligtvis på att kunder i mindre utsträckning e-handlar dagligvaror under semestertiden, något som även har observerats under tidigare år. Det mer spontana köpbeteendet under sommaren leder till att fler väljer att handla fysiskt i butiker.

När det gäller den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal noterades en tillväxt på 8,7 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Fysiska butiker upplevde en tillväxt på 9,3 procent, medan e-handeln minskade med 2,5 procent.

För att korrigera för eventuella kalendereffekter visar beräkningarna att det fanns en positiv effekt på 1,2 procent för juni och ingen kalendereffekt alls för det andra kvartalet. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen landade därmed på 8,3 procent under juni månad och 8,7 procent under det andra kvartalet.

Text: Jonny Bothin