Det är dags för den vegetariska kategorin att få sin egen utmärkelse på Dagligvarugalan. 2021 blir första gången som priset ”Årets Vegobutik” delas ut. Det är BAMA Nordic som är kategoriägare och som tagit initiativet till det nya priset.
Med sitt tydliga fokus på grönt och vego, främst genom varumärkena Greenest (färdigskuren sallad) och VegMe (växtbaserade proteinalternativ och färdigrätter), vill BAMA Nordic med priset sätta ljus på de butiker som verkligen vågar satsa på kategorin.
– Tillväxten i den vegetariska kategorin är stark och innovationstakten är hög. Därför känns det viktigt att lyfta fram de butiker som vågar tänka nytt och som framgångsrikt tar sig an de utmaningar och möjligheter som det innebär, säger Anette Dremo, Marknads- och Kommunikationschef på BAMA Nordic.
Dagligvarugalan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister så småningom utses i 20 kategorier. Nomineringsarbetet är nu i full gång. I juryn sitter förutom Anette Dremo, bland annat Ola Dolck, Managing Director på SRC och Mattias Kristiansson, Chefredaktör för Vegomagasinet.
– Juryn kommer att leta efter butiker som lyckats särskilt väl med att skapa en inspirerande avdelning med ett brett och spännande sortiment – bland de färska såväl som de frysta produkterna, berättar Anette.
Andra nomineringskriterier är tillgänglighet och kommunikation – att butiken lyckats göra det enkelt för konsumenten att hitta sortimentet och att vegoprofilen är tydlig.
Dagligvarugalan arrangeras av Fri Köpenskap och hålls i år den 30 september.