Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,9 procent under januari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Året inleddes med fortsatt högt tryck i e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 137,8 procent. Hemleverans ökade med 75 procent och upphämtning i butik med 252 procent. E-handelsandelen uppgick i januari till 7,0 procent, vilket är den högsta andelen som uppmätts i Dagligvaruindex. E-handelsandelen var mer än dubbelt så hög i januari i år som i januari i fjol.

karin.brynell.webb_
Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna. Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Även denna månad står upphämtning i butik för en större andel av e-handelsförsäljningen än hemleverans. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 1,6 procent, vilket är en lägre tillväxttakt än under tidigare pandemimånader.

– I den fysiska handeln är utvecklingen fortsatt ojämn. Butiker i citylägen och gränshandelsområden har det fortsatt tufft på grund av rådande pandemirestriktioner. Fortsatt hemarbete och mer planering minskar antalet spontana inköp som tidigare skett på väg hem från arbetet, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för januari uppgår till -1,4 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 7,3 procent.