Descartes kommenterar E-barometern Q2 2020: ”Vi upplever just nu en prövotid för många livsmedelsföretag”
PostNords E-barometer för andra kvartalet 2020 visar bland annat att e-handelstillväxten uppgick till hela 49 procent jämfört med samma period förra året. Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. Särskilt hög efterfrågan har det varit på livsmedel på nätet med en tillväxt om 115 procent. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv.
E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Under 2020 års andra kvartal härjade coronaviruset som mest i Sverige vilket gett effekt på e-handeln. När företagens försäljningstillväxt för kvartalet sammanställdes uppgick e-handelstillväxten till hela 49 procent.
– Efterfrågan på livsmedel på nätet fortsätter att öka och det andra kvartalet uppvisar en tillväxt om 115 procent, vilket lett till att många e-handlare slagit i sitt kapacitetstak vad gäller utkörning, och som inneburit att kunderna fått vänta betydligt längre än vanligt på sina leveranser. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna.
– Den nuvarande coronapandemin har inneburit utmaningar för många branscher, organisationer och individer världen över. Efterfrågan på e-handel är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, som i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet. Den stora ökningen visar att e-handel inom dagligvaror är här för att stanna. Leverantörerna måste börja se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa den så mycket de bara kan, säger Lars Persson.
Anpassning till det nya normala
Coronapandemin har gynnat e-handeln på flera plan och efter det andra kvartalets sammanställning visar e-barometern att e-handeln fortsatt ligger på den högre nivån, vilket pekar på att det har skett en viss beteendeförändring.
– Det ökade trycket på att säkerställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Hur vi konsumerar har ändrats och de behöver vi anpassa oss efter. Vi upplever just nu en prövotid för många livsmedelsföretag där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera skiften i efterfrågan, säger Lars Persson.