Dogman har under de senaste åren expanderat kraftigt inom retail och öppnat flera nya butiker i Sverige, Norge och Finland. Samtidigt har man satt en ny strategi för att stärka de egna varumärken som finns i koncernen och tar nu nästa steg och byter namn.
I samband med att Dogman blir Dogman Group, byter alla butikerna namn från Dogman.com till Dogman and Friends.
– Vi har kommit till en punkt där vi måste kommunicera tydligt att vi är en aktör inom husdjursbranschen med flera varumärken och säljkanaler, säger Lars Holtskog, VD på Dogman Group. För att optimera både våra varumärken och butiker samt vår grossistverksamhet behövde vi ta det till en ny nivå och det känns som vi nu står redo för våra expansionsplaner, lägger han till.
Att differentiera retail och e-handel från det egna varumärket Dogman, är också för att inkludera och tydliggöra hur mycket butikerna erbjuder.
– Namnbytet är ett sätt att visa på att Dogman and Friends är så mycket mer än en djurbutik för hundar och som dessutom säljer mer än Dogmans egna produkter. Butikerna erbjuder fler varor och tjänster samt andra stora och välkända varumärken inom husdjur och det vill vi lyfta fram, säger Anton Andersson, Retaildirektör på Dogman Group.
Tillsammans med namnändringen kommer en uppdaterad grafisk profil, med fler djur i logotypen och ett nytt bildspråk som fångar husdjursägare i vardagen med sina bästa vänner.
– Vi insåg på ett tidigt stadium att dogman.com på de fysiska butikerna inte var optimalt. Lösningen med Dogman and Friends känns helt rätt och skapar utrymme för en mycket tydligare och mer kraftfull kommunikation, säger Magnus Palmér, marknadschef på Dogman Group.