I september 2019 rekryterades Hannes Hasselrot som e-handelschef på Kronans Apotek. Under året som gått sedan dess ha omsättningen för e-handeln lyft med det dubbla. Nu tar Hannes Hasselrot klivet in i ledningsgruppen på Kronans Apotek och blir även företagets digitala försäljningsdirektör.

För att ytterligare stärka fokus på e-handeln valde Kronans Apotek i fjol att rekrytera Hannes Hasselrot som e-handelschef. Han har över 15 års erfarenhet av e-handel och digitala affärer och kom närmast från Peak Performance där han var Global Retail och e-handelsdirektör. Sedan rekryteringen har Hannes Hasselrot tillsammans med teamet lyckats öka omsättningen i e-handeln med nästan 100 procent. Nu tar e-handelschefen plats i ledningsgruppen på Kronans Apotek och utnämns till digital försäljningsdirektör.

– Med hjälp av Hannes erfarenhet och hur han har utvecklat e-handeln på Kronans Apotek, känns det väldigt bra att han får dela med sig av sin kunskap direkt i ledningsgruppen. Därigenom får vi även ett naturligt fokus på den digitala utvecklingen vilket också är i den riktning som vi vill gå, säger Anders Torell, vd på Kronans Apotek.

Covid-19 har accelererat kunders digitala beteende och apoteksbranschen nådde i mars ett paradigmskifte där 17 procent av försäljningen skedde digitalt.

– Vi såg framförallt en förändring i beteende hos den äldre generationen som handlat 300 procent mer via nätet sen Covid-19 bröt ut i Sverige. Denna kundgrupp behöver nya förenklande tjänster och funktioner samt nya möjligheter att både använda Kronans e-handel och fysiska apotek. Tillsammans med det digitala teamet kommer jag verka för att vi skall kunna erbjuda en sömlös och personlig upplevelse oavsett kanal, säger Hannes Hasselrot.