Claes Salomonsson går i pension i förtid som tidningen Fri Köpenskap var först med att meddela. Butiksnytt;s Jonny Bothin ringer upp sin ”gamla” chef Claes Salomonsson från tiden på tidningen Aftonbladet.
Claes berättar
– Min plan är som sagt att gå i pension när jag fyller 64 år i maj 2020. Något som jag förövrigt meddelat min chef och Axfood så att man i god tid kan leta efter en ersättare, som jag dessutom får en chans att sätta in i jobbet. Därav den platsannons som gick ut i förra veckan.
Läs också: Axfood vill göra ett gemensamt krafttag – för hållbarheten
Blir det pensionärsliv 2020?
– Nej! Jag känner mig dock inte helt redo för pensionslivet på heltid, utan är fortfarande pigg, nyfiken och hungrig och tänker därför fortsätta jobba i någon form, men då som konsult med egen byrå och ta olika uppdrag.
Vilka uppdrag söker du?
– Jag kommer att fortsätta jobba med det område jag sysslat med hela mitt yrkesliv, kommunikation i någon form – press och PR.
Med en av branschens vassaste CV
– Jag har en röd linje i det jag ändå sysslat med; 20 år som journalist, dagstidningar, branschpress och kvällspress, tio år som PR-konsult. Jag har varit på fem olika byråer, varav vd och delägare i en av dem. Senast tio år på kundsidan, SJ och Axfood.
Läs också: Axfood blir partnerbolag till Female Digital Engineer
Jag ger mig inte, vilka uppdrag tror du kommer finnas i din nya CV?
– Jag kommer troligen att sitta i någon styrelse, jobba ideellt och sedan ta uppdrag som jag tycker är roliga och där jag tror jag kan tillföra något med min bakgrund, erfarenhet och breda nätverk. Det är ändå ett halvår till jag slutar på Axfood, så mycket är fortfarande öppet vad det blir. Ska fundera lite över detta under hösten ”skratt”.
Det bästa du varit med om som Presschef och PR-ansvarig på Axfood?
– Svårt att välja. Jag kom in i ett skede när det gick väldigt bra för Axfood, vi växer och tar marknadsandelar hela tiden. Och så har det varit alla de snart fem år jag varit här. Jag har fått vara med om inte bara en fantastisk framgångsresa, utan också en tid som också inneburit många nya satsningar och det i en bransch som hela tiden förändras och växer. Jättekul!
– Mitt uppdrag från före vd:n Anders Strålman, som var den som anställde mig, var att han ville ”Axfood skulle höras och synas mer”. Det har jag hela tiden försökt leva upp till och hoppas, med stor ödmjukhet i rösten, att jag också bidragit till att vi faktiskt lyckats med.
Claes säger att hans roll inte är kommunikationschef, utan presschef och ansvarig för pr för Axfood.
– Jag hoppade dock in som t.f kommunikationschef under i stort sett hela 2018 då vår förra slutade i början av året och i väntan på att den ny ordinarie skulle rekryteras.
Claes Salomonsson…Vi på Butiksnytt önskar dig all välgång efter maj 2020. Om du vill ha några konsulttimmar hör av dig! Du är eftertraktad!