Det gångna räkenskapsåret visade sig vara en ytterligare framgång för KNAPP. Trots den utmanande ekonomiska situationen runtom i världen fortsatte teknikföretagets omsättning att växa, i linje med de senaste åren. Det utmärkta resultatet för räkenskapsåret 2022/23 möjliggör fortsatta investeringar i ny teknologi och expansion av företagets dotterbolag på global nivå.

Global efterfrågan på automationslösningar

Förändringar i arbetsmiljön och demografin har resulterat i en brist på arbetskraft över hela världen, vilket har ökat behovet av automatiserade lagerlösningar och logistikmjukvara. Den ökade efterfrågan på dessa automationslösningar avspeglades i KNAPPs mycket framgångsrika verksamhetsår. Vid utgången av mars 2023 rapporterade företaget en omsättning på 1,96 miljarder euro, motsvarande över 22 miljarder SEK, vilket innebar en ökning med 18 % jämfört med föregående år.

Omsättningen var särskilt betydande i Nordamerika, där KNAPP genomförde flera nya referensprojekt och genomgick en omfattande expansion av sitt amerikanska dotterbolag. Även i Europa var orderläget positivt, särskilt i östra Europa där tillväxten var starkast. KNAPP är stolt teknikpartner till regionala online-pionjärer som mall.cz, HP Tronic och Alza.cz i Tjeckien samt eMAG i Rumänien. I norra Europa samarbetar KNAPP med danska bilgrossisten FTZ, och nyligen påbörjades byggandet av en toppmodern logistikanläggning på Fyn som kommer att sätta nya standarder inom automation, korta leveranstider och ergonomi.

Långsiktiga partnerskap och stora beställningar i USA, Latinamerika och Australien

En annan faktor som bidrar till KNAPPs framgång är de långsiktiga partnerskapen med olika företag. Nyligen säkrade KNAPP flera stora beställningar för att automatisera Würth-enheter i Tyskland, Italien och Frankrike. Tillsammans har KNAPP och det tyska företaget för fäst- och monteringsutrustning implementerat 18 automationslösningar i 11 olika länder.

Omsättningen ökade även i Latinamerika jämfört med föregående räkenskapsår. Ett av höjdpunkterna var implementeringen av en automationslösning för modellager hos Lojas Renner, Brasiliens största mode- och livsstilsföretag, i São Paulo. Asien-Stillahavsområdet upplevde också en ökning i omsättningen, där KNAPP säkrade nyligen ordrar för att automatisera fyra Würth-enheter i Tyskland, Italien och Frankrike. Tillsammans har den tyska leverantören av fäst- och monteringsutrustning och KNAPP-koncernen implementerat 18 automationslösningar i 11 olika länder.

Stora beställningar i USA, Latinamerika och Australien

Omsättningen i Latinamerika steg något jämfört med föregående räkenskapsår. En höjdpunkt var automationslösningen för modelogistik i São Paulo som KNAPP implementerade för Lojas Renner, det största mode- och livsstilsföretaget i Brasilien. Omsättningen ökade också i Asien-Stillahavsområdet, där KNAPP fick ytterligare en betydande order från den australiensiska stormarknadskedjan Woolworths. Trots ett sämre ekonomiskt läge såg KNAPP en orderingång på 1,95 miljarder euro, endast cirka 10 % under föregående års rekordnivå. Vinsten från den ordinarie verksamheten uppgick till 173,4 miljoner euro (föregående år: 167,2 miljoner euro).

KNAPP

Innovation sätter trenderna

KNAPP arbetar med innovation för att sätta trender inom internlogistik. De använder sig av bland annat intelligenta plockrobotar, helautomatiska system för leveranser till livsmedelsbutiker och självkörande robotsystem för interna transporter. Dessa lösningar kompenserar för bristen på arbetskraft. Exempel ges på hur KNAPPs autonoma mobila robotar används för att transportera pallar och containrar genom lagret hos Fronius i Österrike, samt hur en automationslösning från KNAPP försörjer över 200 butiker med färska matvaror på SPARs centrallager.

För att rekrytera och behålla medarbetare betonar KNAPP vikten av att erbjuda en attraktiv arbetsmiljö. De fokuserar på att designa gränssnittet mellan människor och teknik för att tilltala den unga, teknikkunniga generationen. Dessutom betonas behovet av att tillhandahålla rätt verktyg för att hantera och kontrollera de högintegrerade systemen, där digitala verktyg spelar en stor roll.

Utveckling inom mjukvara, särskilt inom artificiell intelligens, nämns som en av de största trenderna inom teknik. KNAPP exemplifierar detta med D3-systemet, en helautomatisk lösning för att producera patientunika blisterkort för mediciner. Denna teknik bidrar till en ny affärsmodell samtidigt som den avlastar vårdpersonal och förbättrar patienternas välbefinnande.

KNAPP betonar också vikten av att vara en pålitlig partner i branschen, särskilt med tanke på de utmaningar som uppstått på grund av pandemin, tillväxten inom online-detaljhandeln och instabiliteten i leveranskedjorna. De framhåller att tekniken kan förändras, men partnerskapet är konstant och avgörande i osäkra tider. De betonar vikten av att lita på varandra, kommunicera öppet och övervinna utmaningar tillsammans.

Regenerate response

Utveckling inom mjukvara, särskilt inom artificiell intelligens, är en av de största trenderna inom teknik. Den öppnar upp för nya sätt att organisera värdekedjornas komplexa processer. Ett aktuellt exempel från KNAPP är D3-systemet, som är en helautomatisk lösning för att producera patientunika blisterkort för mediciner. Denna nya teknik banar väg för en ny affärsmodell, samtidigt som den bidrar till att avlasta vårdpersonalen och öka patienternas välbefinnande. ”För mig är det ett exempel på hur innovation och automation framgångsrikt samverkar. Som teknisk partner i värdekedjan är det vår uppgift att tillhandahålla lösningar som genererar långsiktiga mervärden för alla intressenter”, avslutar Mathi.

En stark partner

Under de senaste åren har det funnits många utmaningar i branschen – först pandemin, sedan massiv tillväxt orsakad av boomen inom online-detaljhandeln, samt instabilitet i leveranskedjorna. ”I en värld fylld av osäkerhet är det nödvändigt att vara en pålitlig partner för alla intressenter”, betonar KNAPPs VD Gerald Hofer, som fortsätter med att förklara: ”Teknik kommer och går, men partnerskap består. Ja, vi är ett teknikföretag, men framför allt är vi en stark partner till många framgångsrika företag och varumärken. I dessa prövande tider är starka partnerskap desto mer värdefulla – eftersom partnerskap innebär att lita på varandra, prata öppet med varandra och övervinna nya utmaningar tillsammans.”

– Norden har länge legat i framkant rörande innovation och teknisk utveckling. Det är därför extra givande att vara del av en familjeägd koncern som med långsiktighet och entusiasm löpande investerar stora summor i produkt- och tjänsteutveckling, säger Mikael Holmqvist, VD KNAPP Nordics.