Nu får tre av Sveriges mest populära potatischips sitt klimatavtryck direkt på påsen. Estrella vill lyfta chipsens klimatresa och har därför tillsammans med CarbonCloud mätt klimatavtrycket hela vägen från jordbruk och råvaror till färdig chipspåse i butik. Hela kedjan räknas. Avtrycket i koldioxidekvivalenter (CO2e) per påse står på Grill, Saltade och Sourcream & Onion 275g.
Hur påverkar helgfavoriterna klimatet? Klimatavtrycket för Sveriges mest sålda chips, Sourcream & Onion 275g, är 0,65kg CO2e per färdig chipspåse. Men det är egentligen inte siffran som är det viktiga. Det är vad som ligger bakom den och vad man kan göra för att minska klimatavtrycket. Nu visar Estrella hela produktionskedjan ur ett klimatperspektiv.
Genom ett samarbete med CarbonCloud har man kartlagt klimatavtrycket i hela produktionskedjan där allt räknas med. Råvaror, produktion, kryddor, transporter och förpackningar. Att ta reda på produkternas klimatavtryck gör att man får större kunskap om sina produkters klimatresa och vad man kan göra för att minska dess klimatpåverkan. Att trycka siffran på påsen ökar transparensen gentemot konsument och går i linje med Estrellas initiativ Bara schyssta snacks som ska lyfta Estrellas hållbarhetsarbete. Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella kommenterar,
– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket.
Samarbete med CarbonCloud
CarbonCloud är ett Göteborgsbaserat företag sprunget ur forskning på Chalmers. De har byggt en onlineplatform där livsmedelsproducenter själva kan arbeta med sina produkters klimatavtryck. På plattformen finns aktörer som Oatly, WWF och Tenzing. Genom CarbonClouds verktyg kan livsmedelsproducenter se hur olika delar av produktkedjan påverkar klimatet.
Transparens mot konsument
– Efterfrågan på klimatmärkning och transparens har ökat både hos livsmedelsproducenter och konsumenter. Det är imponerande att se arbetet som Estrella har lagt ner på att kartlägga chipsens klimatresa. Vi är stolta över att samarbeta med ett så framåtblickande och klimatmedvetet företag med siktet inställt på en mer hållbar livsmedelsindustri. David Bryngelsson, CEO och Grundare på CarbonCloud.
Är klimatavtrycket högt eller lågt?
Det finns inga allmänna riktlinjer idag på vilka värden som anses höga eller låga. Att ta fram siffran hjälper oss som producent att se var i processen vi kan göra skillnad. Det man kan göra för att bilda sig en uppfattning är att sätta det i relation till andra livsmedel.