Matpriserna stiger, och samtidigt minskar konsumtionen av frukt och grönt. Från och med den 14 november och varje tisdag fram till årsskiftet sänker Lidl Sverige priset på frukt och grönt med 12 procent, i linje med momssatsen för kategorin.
Cirka 150 artiklar omfattas av denna prissänkning, med syftet att lindra trycket på svenska hushålls matbudgetar, både inför jul och generellt. Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige, betonar att prisvärd mat inte bör vara beroende av plånbokens tjocklek och hoppas att detta initiativ bidrar till att motverka prisökningar och ge alla möjligheten att njuta av högkvalitativ mat.
LÄS OCKSÅ: Lidl Sverige rekryterar Anneli Bylund som ny hållbarhetschef
Grönsakspriserna har stigit med 12,7 procent och fruktpriserna med 7,3 procent jämfört med föregående år. Statistik från Svensk Dagligvaruhandel avslöjar att svenska hushåll har minskat sin konsumtion av frukt och grönt med 6,5 procent det senaste året, en trend som Lidl Sverige nu vill vända. Därför genomförs prissänkningen på hela det färska frukt- och grönt-sortimentet varje tisdag fram till årsskiftet, med cirka 150 produkter som får 12 procent lägre pris.
Lidl Sverige har tidigare utsetts till finalist för Sveriges bästa frukt- och grönt-avdelning i Dagligvarugalan två år i rad. Jakob Josefsson framhäver företagets strävan efter att erbjuda hög kvalitet till branschens bästa pris. Prissänkningen, som motsvarar momssatsen för frukt och grönt, är ett sätt för Lidl att stötta kunderna och mildra effekterna av en möjlig säsongsmässig prishöjning. Det är ett beslut som följer efter den framgångsrika prissänkningen på över 100 varor i mars, vilket förlängdes till 270 varor fram till slutet av juni.
Text: Redaktionen – Butiksnytt