Bland utländska turister förknippas Sverige starkt med hållbarhet och trender inom mat och dryck pekar bland annat på hälsa, ansvarsfull konsumtion och ett sug efter autentiska måltidsupplevelser. För turister som vill besöka Sverige står särskilt svenska smaker, genuin mat och lokala miljöer högt på önskelistan. Det visar Visit Swedens analyser bland Sverigebesökare.
Nu lanserar Visit Sweden tillsammans med Visita en webbaserad utbildning för företag inom måltidsturism över hela landet – som restauranger, caféer, gårdsbutiker och mikrobryggerier. Utbildningen ska hjälpa företagen att lyfta fram sina initiativ för hållbarhet, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt. Det kan exempelvis handla om minskat matsvinn eller samarbete med lokala leverantörer. En rad handfasta tips och råd om vad och hur man kan berätta om sin verksamhet ska leda till att internationella gäster uppskattar upplevelsen ännu mer och bidra till ökad försäljning.
Den digitala utbildningen genomförs som en självstudie och tar cirka 40 minuter.
– Vi vill att utbildningen ska vara ett handfast redskap som peppar företagen att göra sin omsorg om människor och miljö mer synlig för gästerna, något som vi ofta hör att utländska turister vill ta del av. Det stärker vår gemensamma berättelse om Sverige. Det finns många fantastiska och genuina matupplevelser i Sverige som också gör gott för sin omgivning, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.
Många av de utländska turister som besöker Sverige har ett växande miljöengagemang. Man vill gärna höra hur upplevelsen påverkar miljön och det lokala samhället, något som gäller även mat och dryck. För att utbildningen enklare ska kunna användas i den egna verksamheten delar tre svenska företag, Wayne´s Coffee, Lammet & Grisen och gotländska Stelor, med sig av exempel på hur de har synliggjort sitt hållbarhetsarbete.
– Restauranger och andra besöksnäringsföretag är redan duktiga på hållbarhetsarbete, men många kan utveckla kommunikationen till gästerna. Idag väntar sig många konsumenter att företag visar en vilja att ta ansvar för sin påverkan på omvärlden. Den här utbildningen är ett enkelt, konkret verktyg som restauranger och andra företag kan göra steg för steg i mobilen. Vi hoppas och uppmanar till att så många som möjligt tar chansen att genomföra den, säger Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita.
Utbildningen är en del av den fyraåriga satsning på måltidsturism, som Visit Sweden driver tillsammans med regionala turistorganisationer med finansiering via Landsbygdsprogrammet. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita och Futerra, en byrå som är specialiserad på hållbarhetskommunikation, är strategiska experter i projektet.
Vilka kulinariska upplevelser vill utländska turister göra i Sverige?
(andel av respondenterna i %)
Traditionell svensk mat och dryck (49%)
Lokala matmarknader och saluhallar (42%)
Caféer (34%)
Gårdsbutiker eller producenter av lokala råvaror (31%)
Restauranger som erbjuder ett internationellt kök (29%)
Pubar och barer (28%)
Mat- och dryckesfestivaler (27%)
Bryggerier, destillerier eller musterier (26%)
Exklusiva restauranger (21%)
Äta hemma hos lokalbefolkningen (17%)
Lära mig laga den lokala maten (15%)
Källa: Visit Swedens analyser av målgruppen Den globala resenären 2018 i sju länder.