Nu är det klart att Anamma Formbar Färs nominerats till Årets Dagligvara 2019. Övriga nominerade som tävlar om utmärkelsen är den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups och Pepsicos Pepsi Max Lime. Den slutliga vinnaren koras av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.

Anamma Formbar Färs har vunnit svenska konsumenters hjärtan, och närmast revolutionerat livet för konsumenter som vill krydda och forma färs från veganska råvaror till egna bullar, biffar eller burgare.

– Vi är så stolta och glada över nomineringen. Den visar att Anamma Formbar Färs är en innovativ och efterlängtad produkt för hela vegovärlden som verkligen fyller ett behov på marknaden, säger Karolina Bjurehag, marknadschef för Anamma på Orkla Foods Sverige.

Anamma Formbar Färs har bidragit till en stark tillväxt i hela kategorin frysta vegetariska komponenter och har som produkt snabbt seglat upp och blivit den andra bäst säljande produkten i kategorin.

Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund), Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Grunden till nominering är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov.

NOMINERADE TILL ÅRETS DAGLIGVARA 2019

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods

Ökad efterfrågan på vegetariska livsmedel är ett faktum. Med sin formbara vegofärs har Orkla Foods tillfört en dimension till det vegetariska utbudet och gjort det enklare för hemmakocken att komponera och smaksätta sin egen burgare, korv eller vegorätt eller att göra klassikerna köttbullar och pannbiff på sitt eget sätt. God konsumentinsikt – check!

Så klarade Anamma Formbar Färs från Orkla Foods de kvantitativa kriterierna för Årets Dagligvara:

Produktens försäljning i värde miljoner SEK*:39 MSEK
Produktens marknadsandel i sin sub-kategori (Fryst Vegetariskt)** : 7,8%
Produktens påverkan på hela sub-kategorins tillväxt*: 63%
Produktens uppnådda distribution**: 85 %
Sub-kategorins (Fryst Vegetariskt) totala omsättning i miljoner SEK*: 652,6 MSEK

Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige

Nylanseringarna är många i läskkategorin, men smakvariationerna lätträknade i det sockerfria Cola-segmentet. I en kategori med hård konkurrens har Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige visat att det går att tillföra nyheter som får genomslag. Pepsi Max Lime tog konsumenten smakmässigt med storm och genom ett tätt och kedjeanpassat samarbete med handeln har Pepsi Max Lime snabbt blivit en självklarhet på läskhyllan.

Så klarade Pepsi Max Lime från Pepsico och Carlsberg Sverige de kvantitativa kriterierna för Årets Dagligvara:

Produktens försäljning i värde miljoner SEK*:83,8 MSEK
Produktens marknadsandel i sin sub-kategori (Läskedryck)** : 2,3%
Produktens påverkan på hela sub-kategorins tillväxt*: 17,1%
Produktens uppnådda distribution**: 93%
Sub-kategorins (Läskedryck) totala omsättning i miljoner SEK*: (Läskedryck) 4 783,5 MSEK

A Ship Full of IPA 0,0% från Spendrups Bryggeri

Den alkoholfria trenden är tydlig. Med sin lansering av den alkoholfria A Ship Full of IPA har Spendrups Bryggeri på riktigt fångat ölentusiasterna. Utan alkohol, men med en stor smakupplevelse har Spendrups Bryggeri demonstrerat sin förmåga att uppmärksamma en trend och fokusera på smak samt visat att det är värt att addera värden som närproducerat och ekologiskt.”

Så klarade A Ship Full of IPA 0,0% från Spendrups Bryggeri de kvantitativa kriterierna för Årets Dagligvara:

Produktens försäljning i värde miljoner SEK*: 9,6 MSEK
Produktens marknadsandel i sin sub-kategori (Alkoholfri öl)** :  5 %
Produktens påverkan på hela sub-kategorins tillväxt*: 9,7%
Produktens uppnådda distribution**: 67%
Sub-kategorins (Alkoholfri öl) totala omsättning i miljoner SEK*: 314,9 MSEK

OM PRISET

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.

Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.