Fiskeriet Sverige AB har kommit överens med norska Frøya Salmon AS om att inleda samarbete som ensam importör av Frøya produkter till den svenska marknaden.

Från och med den 1 januari 2021 representerar Fiskeriet Sverige AB Frøya Salmon AS och är ensam importör till den svenska marknaden. Genom det nya samarbetet kompletteras Fiskeriets produktportfölj med laxprodukter av högsta kvalitet för moderna och trendiga rätter och riktar sig till kunder och konsumenter inom både foodservice och dagligvaruhandeln. De båda bolagen ingår i den norska koncernen Insula AS som är ledande leverantör av sjömatsprodukter på den svenska marknaden.

 – I och med samarbetet och partnerskapet med Fiskeriet får vi tillgång till en marknadsledande aktör som har både kunskap, erfarenhet och kraften att nå ut brett på den svenska marknaden, säger Henrik V Andersen, VD Frøya Salmon AS.

För Fiskeriet Sverige AB ligger detta samarbete helt i linje med bolagets vision om att skapa Havsbaserad Hållbar Tillväxt.

 – Med Frøya får Fiskeriet en marknadsledande produktportfölj som möjliggör ytterligare ett steg vidare i satsningen på att utveckla kategorin sjömat som helhet på den svenska marknaden. Framöver kommer vi tillsammans med Fröya satsa på synlighet i butik och nya samarbeten som ska möjliggöra för fler konsumenter att hitta till sjömaten, säger Jörgen Bergqvist, VD Fiskeriet Sverige AB.

Frøyas produkter är ultrafärska, jämnt skurna filéer och överlägsna i kvalitet. Med en unik förpacknings- och kylprocess tar det bara två timmar från hav till förpackad produkt, redo för snabb nedkylning strax under 0 grader och når på så sätt sin unika kvalitet.

En viktig målgrupp är de yngre progressiva som värdesätter kvalitet, fokuserar på hållbarhet samt inspireras av kök och rätter från hela världen och söker goda, nyttiga och lättlagade råvaror. Frøya lax är skurna i en jämn tjocklek där hela biten kan nyttjas och inte ger något svinn och passar perfekt till såväl sushi, sashimi och poké bowls som vanliga laxrätter.

 – Samarbetet ger oss en bredare produktportfölj med fler och bättre synergier i alla led. Med Frøya kan vi fortsätta driva utvecklingen framåt i rollen som erkänd kategorikapten på den svenska marknaden. Havsbaserad mat är en överlägsen proteinkälla och en god kraft från havet, sett ur både hälso- och hållbarhetssynpunkt, säger Karolina Nygren, marknads- och innovationschef, Fiskeriet Sverige AB.

Ambitionen för Fiskeriet är att agera strategisk partner till våra kunder med trovärdighet i bredd och djup i erbjudande och en affärsmodell som upplevs kundnära.