Enligt en Sifo-undersökning* som ICA och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, genomfört uppger 72 procent av Sveriges konsumenter att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med 6 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014.
I undersökningen framgår även att hållbarhet när det gäller mat för en majoritet av Sveriges konsumenter innebär att välja närodlat i så hög utsträckning som möjligt, att välja mat producerad i Sverige och att äta mer grönsaker och gröna proteiner.
– För oss på ICA är det väldigt viktigt att vi kan erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. Sedan samarbetet med LRF inleddes har vi ökat försäljningen av svensk mat, 90 procent av det färska köttet, och drygt 90 procent av ICAs mejerisortiment är idag svenskt. Det är glädjande att konstatera att så många konsumenter uppger att de medvetet väljer svenskproducerade livsmedel, det är ett kvitto att vårt samarbete har gett resultat. Undersökningen visar också att det finns stora möjligheter framöver att erbjuda än mer svenskt inom flera kategorier, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.
ICA och LRF inledde 2014 ett samarbete med målet att öka kunskapen om svensk mat, främja den svenska landsbygdens tillväxt och öka utbudet av svenska varor i butik. Inom ramen för samarbetet har det skapats nätverk och möten för att öka möjligheterna till affärer mellan bönder och handlare. Man har även tagit fram utbildningar för butiksmedarbetare om svenska mervärden och andelen svenska råvara i flera av ICAs varor har ökat.
– Att så många konsumenter vill betala mer för svenska livsmedel visar att Sveriges bönder ligger långt framme i hållbarhetsarbetet. Att välja svenskt innebär många mervärden, som god djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och bra miljöhänsyn. Allt detta medför också högre kostnader för bönderna. Att fler köper svenskt är viktigt för att vi ska kunna utveckla livsmedelsproduktionen i Sverige. Det ökande intresset för svenska livsmedel leder också till bättre ekonomiska förutsättningar för Sveriges livsmedelsproducenter, säger Palle Borgström, förbundsordförande i LRF.
Ytterligare resultat från undersökningen:
– Lingonsylt (36 procent), potatis (33 procent), knäckebröd (33 procent), hjortron (25 procent), dill (24 procent) och jordgubbar (22 procent) är topp-5 över vilka produkter Sveriges konsumenter tycker symboliserar svensk smak bäst.
– 6 av 10 uppger att de är beredda att betala mer för svenska livsmedel, motsvarande siffra år 2014 var 56 procent.
– På frågan ”Av vilka orsaker väljer du mat av svenskt ursprung?” uppger 81 procent Värnar om svenskt lantbruk följt av Korta transporter (75 procent) och Bättre djurhållning (73 procent).
– I toppen över råvaror som svenska konsumenter oftare skulle välja svenskodlat av om det var mer tillgängligt finns tomat (54 procent), broccoli (42 procent), Kål (32 procent), sötpotatis (28 procent) samt havre och bönor (båda 27 procent).