Ett problem i produktionen innebar att tusentals förpackningar saknade sitt fina tryck och blev helt transparenta. Kungsörnen var lika transparenta med problemet – och nu säljs helt perfekt spaghetti i inte helt perfekta förpackningar via Matsmart.
– Samarbetet ser till att en fantastisk produkt blir till glädje för kunder över hela Sverige, säger Matsmarts vd Karl Andersson.
När Kungsörnen producerade spaghetti, gjord på durumvete och 30 procent vita bönor, innebar ett produktionsfel att tusentals av förpackningarna saknade tryck. Därför kunde de inte säljas i ”vanliga” butiker.
Lösningen blev Matsmart och nu säljs helt perfekt spaghetti i inte lika perfekta förpackningar på nätsajten.
– Tack vare samarbetet med Matsmart kunde vi hitta en lösning som innebär att vi kan rädda spaghettin. Det är ett hållbart samarbete som dessutom ser till att slutkonsumenten kan fynda en god och lite nyttigare spaghetti till ett lägre pris än vanligt, säger Jenny Huber, Brand & Portfolio Manager Pasta, Kungsörnen.
Nu har alla transparenta förpackningar försetts med etiketter och totalt kommer samarbetet mellan Kungsörnen och Matsmart att rädda flera ton spaghetti.
– Samarbetet visar att matsvinn kan undvikas om man tänker i nya banor. Rent affärsmässigt finns det också fördelar, då Kungsörnen får chansen att nå nya kunder som kanske inte tidigare testat den här nyttigare varianten av spaghetti, säger Karl Andersson.
Orsakerna till att mat och dryck säljs av Matsmart varierar, men ofta beror det på överproduktion, säsongsvaror, förpackningsbyten och kort eller passerat bäst före-datum. Produkterna säljs med rabatterade priser med hemleverans över hela Sverige. Om inte Matsmarts kunder ger varorna en andra chans riskerar de att slängas.
– Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Våra kunder gör en insats för miljön och får dessutom mer pengar över i plånboken, säger Karl Andersson.
Under 2018 räddade Matsmarts kunder över hela Sverige 3 218 ton mat från att slängas.