Följande företag/organisationer/personer är nominerade av medlemmar i LivsmedelsFöreningen som även har skrivit nedanstående motiveringar:

Balsgård Foodtech
Balsgård Foodtech främjar småföretagarna och bidrar därför till att konsumenterna får ett större utbud av lokalt producerad mat. Företaget erbjuder tjänster för både produkt- och teknikutveckling för livsmedelstillverkning. Det är ett fantastiskt initiativ som kommer stärka livsmedelsbranschens konkurrenskraft. https://balsgardfoodtech.se/om-balsgard-foodtech/

Catxalot
På några få år har de byggt upp sitt företag och tagit alger till menyn på nobelmiddagen, till stjärnkockarnas kök samt till matlagningsprogram i TV. De arbetar oförtrutet med att implementera alger som en viktig och naturlig del av kosten. Under våren har de genomfört utbildningar för kockar och produktutvecklare i samarbete med projektet Marin Utveckling i Bohuslän. Vilket innebär att det finns goda möjligheter för algproduktion i Sverige. https://www.catxalot.se/en-GB

Elisabet Rothenberg
Som en rakryggad ek, erfaren och stabil, har Elisabet verkat som en central kraft inom nutritionsområdet under många år. Med sin nyfikenhet och vilja att driva kunskapsområdet geriatrisk nutrition framåt, en unik förmåga att entusiasmera och dela med sig av sina kunskaper till studenter, kollegor, myndigheter, företag och äldreorganisationer. Samverkan är en naturlig del av Elisabets personlighet. Särskilt sättet på vilket hon bemöter våra äldre samhällsmedborgare präglas av en genuin omsorg och total prestigelöshet.

Färsking
Färsking är framgångssagan som inspirerar och motiverar andra aktörer i livsmedelssverige med sitt driv och sin positiva framåtanda! Calle Rosengren och Amanda Larsson började som ett startup år 2017, pitchade sin idé på Food Venture Sweden 2017, vilket tog dem till Matdagen, där de återigen pitchade på scen, och träffade sina första investerare! De har visat på stor agilitet, fantastiskt affärsmässigt driv, och bevisar att allt är möjligt när man samverkar inom matkedjan. I dag finns produkterna på marknaden i en mängd olika butiker. Färsking är unga, brinnande entreprenörer som visar vägen för matsverige, och sprider inspiration och mod till andra startups i livsmedelsbranschen! https://www.farsking.com/

Gårdsfisk
Gårdsfisks affärsidé är att förse konsumenter med fisk som är producerad på världens mest hållbara sätt till ett pris som gör den till en vardagsfisk. Företaget vill rädda haven genom att ställa en annan fisk på matbordet och att etablera ett kretslopp kring den. Gårdsfisk ställer högre krav på sig själva än de märkningar som finns tillgängliga. Genom en livsmedelsinnovation inom primärproduktionen skapar Gårdsfisk en näring som går att livnära sig på landsbygden. Biprodukten som uppstår blir gödsel till omkringliggande åkrar. Gårdsfisk har lösningen som gör världen lite bättre på flera plan.
https://www.gardsfisk.se

Herrljunga Cider
Herrljunga Cider satsar nu ännu mer på svenskt, lokalt och hållbart! När andra flyttar sina verksamheter utomlands, går Herrljunga motsatt väg och investerar och utvecklar verksamheten lokalt, bland annat genom musteriet och en linje med kallpressade juicer. Allt restavfall går till biogas, och man får pant för förpackningarna.

Herrljunga visar på mod, framåtanda och en hög ambition om att stärka Sveriges självförsörjning och den svenska livsmedelsindustrin. Med fler företag som Herrljunga är livsmedelssveriges framtid ljus! http://www.herrljungacider.se/ochhttp://herrljungamusteri.se/

Lantmännens Växthus
Lantmännen visar på ett konkret initiativ för att bana väg mot innovation och samverkan inom livsmedelskedjan genom sitt Växthus. Lantmännen startar upp en egen accelerator för att öka sin innovationskapacitet och nå hållbar utveckling inom livsmedel och jordbruksområdet genom att möta, stötta och samverka med startups inom området. Växthuset är inte bara en bra kontaktyta för Lantmännen själva gentemot startups, utan har också ett fantastiskt erbjudande gentemot startups, och entreprenörer med tidiga idéer! De erbjuder en kombination av utbildning, produktionsfaciliteter och möjlighet att pitcha sin idé inför nyckelpersoner på Lantmännen. Ett fantastiskt initiativ som redan fått goda effekter och resultat, och som visar vägen mot framtiden för livsmedelssverige! https://lantmannen.com/en/research-and-innovation/lantmannens-greenhouse/

Lennart Wallander, Food & Friends
För hans idoga forskning om framtida mattrender.
http://www.foodfriends.se

Messob
På knappt två år har det lilla familjeföretaget Messob, med rötter i Östafrika, målmedvetet och med mycket små medel utvecklat nya uppstickare i frukosthyllan med fokus på teff som är världens minsta och mest näringsrika gryn.
Med teff som huvudråvara i gröten, granolan och flingorna använder Messob inledningsvis det nyttiga grynet till något som svenskarna redan känner till. Vi som följt Messobs resa sedan 2018 beundrar den öppenhet och det ansvar företaget tar för sina produkter. I allt från valet av råvaror till marknadsföring finns en enorm energi och äkthet för att göra gott. Messob samarbetar med spanska bönder för att det inhemska priset på teff inte ska öka i Etiopien.
Parallellt med klivet in i livsmedelsbranschen har Messob också framgångsrikt drivit sin restaurang, som blev den första etiopiska restaurangen i Uppsala 2007.http://www.messob.se

Oatly
Med en tydlig och ibland lite spetsig marknadskommunikation lyckas Oatly flytta värderingar och attityder kring växtbaserad dryck. Under några få år har de gått från en tillverkare av alternativ till mjölk för främst allergiker, till en hipp pionjär som återfinns på varje trendkänsligt café och samtidigt i varje livsmedelsbutik. Företaget expanderar kraftigt och bygger fabriker långt utanför Sveriges gränser. De visar att hållbara produkter har framtiden för sig.https://www.oatly.com/se/’’

Paradiset och Matsmarts satsning på Ekobox.
För att ha utarbetat konceptet Ekobox som tar tillvara på matsvinn samtidigt som det ger fler möjlighet att köpa ekologisk mat till reducerat pris. Ekoboxen är ett miljösmart och hållbart alternativ som är vänligt för plånboken.

Paulig Incubator
Paulig group visar på ett starkt driv för att öka innovationskraften både i branschen, och i egna bolaget, genom initieringen av den egna inkubatorn PINC. Denna typ av initiativ visar på framåtanda och en vilja att samverka med startups och mindre bolag, och skapar möjligheter för tidiga entreprenörer att växa, samverka och utvecklas tillsammans med stora aktören Paulig group.

Torbjörn Holmberg, Valiguard AB/SAI Global Scandinavia AB
Livsmedelssäkerhet är ett absolut grundläggande krav för livsmedelsindustrin och Torbjörn har under nästan 20 år varit med om att bygga upp nordens största certifieringsorgan när det gäller livsmedelssäkerhet och varit en pionjär när det gäller införandet av BRC, FSSC 22000, IFS och Krav/Eko, MSSC mm.
Det krävs stor kunskap om processer, livsmedelsfaror i produktion mm för att kunna bedöma livsmedelssäkerhetsfaror i allt från ledning, produktutveckling, inköp, produktion och leverans. Torbjörn har på ett pedagogiskt ansvarsfullt sätt och hjälpt företagen framåt och samtidigt hjälpt dem att leva upp till både lagkrav och standardkrav från de stora grossistkedjorna för att tillverka säkra produkter. http://valiguard.com

Svenska havrets ”back-office”
Lantmännen driver ett mycket framgångsrikt växtförädlingsprogram inom havre, som startade redan på 1880-talet. Under de senaste fem åren har Lantmännen sjösatt ett av de mest innovativa och tekniskt nyskapande havreförädlingsprogrammen i världen, inriktat på lönsamhet för lantbruket och kvalitet för industri och konsument. Ett bland flera exempel på detta är Lantmännens finansiering av kartläggningen av havrens arvsmassa. Utländska växtförädlingsföretag blickar mot Lantmännens avancerade kommersiella växtförädling i Sverige!
Bilden av havre som livsmedel har tydligt förändrats från ”billigt och tråkigt” till ett modernt och medvetet val för den som värnar hälsa, miljö – och inte minst – svenskt lantbruk. Inte på hundra år har svensk växtförädling varit så visionär och innovativ som nu!

White Guide Green
En guide med syfte att kartlägga Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv som startades 2018. Under året har vi testat närmare 300 butiker och betygsatt dessa, resultatet har hamnat en guide som gavs i juni 2019. Syftet är att kartlägga men även att vägleda både butik och konsument mot att arbeta mer aktivt med hållbarhet. Våra kriterier till huvudpriset, Årets Hållbara Matbutik, är offentliga vilket gör att butikerna enkelt kan använda detta som en checklista för att utveckla sitt eget arbete, det används även som ett utbildnings- och utvecklingsmaterial i butikerna.