Att hantera en främmande matkultur är en utmaning även om du bara är på besök i ett nytt land, inte minst i matbutiken. Nu lanserar FoodFacts sin app på ukrainska och engelska för att hjälpa nyanlända att självständigt handla mat i butiken.
Den svenska startupen FoodFacts har utvecklat en app som gör att användaren kan scanna produkter i mataffären och direkt få information om produkten, ingredienser och näringsinnehåll. Samtidigt får du också information om produktens certifieringar, som tex KRAV, Rainforest Alliance och MSC, och dessutom fakta om tillsatser och industriella ingredienser.
Nu släpper FoodFacts en ny uppdaterad version av appen på ukrainska och engelska och riktar sig till alla som kommer till Sverige från ett annat land, speciellt flyktingar som kommer hit på grund av kriget i Ukraina.
– Tillgänglig information är en genväg till snabbare integration och att lära sig en främmande matkultur gör att det nya livet kommer igång enklare, snabbare och godare, säger Alexandra Ferreira, VD på FoodFacts.
FoodFacts ambition med appen är att demokratisera användningen av matdata, det ska vara enkelt och tydligt att handla och förstå vad maten innehåller. Företaget jobbar med att indexera innehållet i all förpackad mat på den svenska marknaden i samarbete med flera aktörer inom detaljhandeln för att göra faktabaserade matval möjliga för alla. Med hjälp av flera egenutvecklade algoritmer som bland annat tolkar ingredienslistor, berikar FoodFacts datan med flera faktakällor i en avancerad molnplattform som även andra aktörer kan använda.
– Många av oss på FoodFacts har själva upplevt hur svårt det är att orientera sig i en svensk livsmedelsbutik om du inte kan svenska, säger Julian Reiz, CMO på FoodFacts och fortsätter:
– Bara i butikens mejeridel är det en djungel och svårt att veta skillnaden på alla olika produkter som fil, gräddfil, yoghurt och kvarg till exempel.
Plattformen FoodFacts utvecklat kan användas till att förbättra e-handel, klimatmärkning, produktrekommendationer, hälsoguider, utbildning, forskning och digitala konsumenttjänster.
Senare i höst kommer appen även på ändra språk, som arabiska och spanska.