Kalendereffekten var 3,2 procent då stora delar av påskinköpen skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Det innebär att den kalenderjusterade försäljningsutvecklingen var -2,2 procent.

Mars är för övrigt första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin, skriver man.

Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

– Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter. Försäljningsutvecklingen i mars är därmed föga förvånande negativ, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Den fysiska dagligvaruhandeln tappade 3,3 procent medan e-handeln växte med 109,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde under månaden en rekordnivå och stod för 7,8 procent. Hemleverans ökade 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.