Svenskt, innovativt, kompromisslöst. Uppstickaren Bärta gör mat av svenska gula ärtor. Nu tar de in kapital för att expandera globalt med sin växtbaserade innovation.
Allt började tre trapport upp, i ett kök i en lägenhet i Årsta i Stockholm. Köksexperimenten avlöste varandra i arbetet med att ta fram vad som idag är Bärta; en groddad och fermenterad gul ärta som kommer i olika varianter.
– Mitt mål har hela tiden varit att produkterna ska ha maximalt med smak och minimalt klimatavtryck. Det tycker jag att vi lyckats med, säger Pia Qvarnström grundare av Bärta.
För tre år sedan flyttade hon produktionen från hemmet i Stockholm till det nuvarande produktionsköket i Karlshamn för att satsa allt på Bärta™. Nu tar företaget in nytt kapital för att skala upp produktionen ytterligare och expandera till nya marknader.
– Vi befinner oss i ett skifte på livsmedelsområdet där växtbaserade alternativ blir allt mer efterfrågade, och vi ser stor potential för den svenska ärtan, säger Pia.
Det finns en stark global trend för växtbaserad mat som drivs av insikten att animalieindustrin skadar vårt klimat och vår hälsa. Till exempel används 70% av den globala jordbruksmarken för bete eller produktion av mat till djur i djurindustrin. Här finns stora möjligheter till omställning och ökad produktion av exempelvis baljväxter, för humankonsumtion.
Förutom individuella hälsofördelar med att äta mer grönt har Corona-pandemin satt strålkastarljuset på kopplingen mellan globala viruspandemier och vårt moderna jordbruk. Att hålla stora animaliepopulationer på en liten yta och att vi genom att göra om naturliga miljöer till jordbruksmark tränger undan vilda arter är båda en grogrund för nya virus.
En viktig faktor som hindrar omställningen är textur och smak på de växtbaserade produkter som idag dominerar marknaden. Ett annat hinder är att dessa produkter ofta innehåller många tillsatser. Kunden vill ha smakupplevelser som känns bra i såväl mun som kropp och samvete.
– Just textur är en diskussion vi återkommer till hela tiden, både i samtal med konsumenter och aktörer inom resturangnäringen, säger Pia.
Bärta™ lanserades i liten skala i slutet av 2018 och har sedan dess vuxit successivt och finns idag i ca 300 butiker från Malmö till Luleå. Det som utmärker Bärta™ är att det tillverkas på hela svenska och ekologiska ärter som groddas och fermenteras.
– Det ger både en unik smak och textur som inte alls påminner om det gummiaktiga tuggmotstånd som finns i många vegetariska köttsubstitut. Det är också helt naturliga processer och kräver inga tillsatser, säger Pia.
Marknaden för växtbaserat växer både i Sverige och globalt. Den globala marknaden för alternativa köttprodukter kommer enligt storbanken Barclays att växa med 1000% och omfatta 140 miljarder dollar per år inom ett decennium. Andra analyser indikerar att omsättningen kan nå 250 miljarder dollar år 2030.
– Frågan om växtbaserat ligger på bordet och är ”top of mind” hos många. Vi tycker att det är helt rätt tid att expandera och erbjuda fler den smaksensation Bärta™ är, säger Pia Qvarnström.