Froosh+ Lanserar Funktionella Smoothies i Miljövänliga Pappersförpackningar

Froosh introducerar nu sina funktionella Froosh+ smoothies i pappersförpackningar med en koldioxidpåverkan cirka 28 %7) lägre än återanvändbara glasflaskor. Samtidigt breddar man produktfamiljen med en ny, uppfriskande smak: Froosh+ Energizer. Denna smoothie kombinerar smaker av mango, morot och ingefära, berikad med koffein och C-vitamin för att bekämpa trötthet 4) 5). Produkterna finns nu tillgängliga i butik.

”För Froosh har vi minskat matsvinnet i både produktion och färdiga produkter med 44 % jämfört med 2020. Nu tar vi steget att flytta våra Froosh+ smoothies från glasflaskor till lätta pappersförpackningar som en fortsatt satsning inom vårt långsiktiga hållbarhetsarbete. Koldioxidpåverkan för dessa pappersförpackningar är 28 %7) mindre än för en återanvändbar glasflaska. Dessutom är pappersförpackningarna lätta att bära och därmed enkla att ta med sig när man är på språng,” säger Erika Jureskog, Brand Manager för Froosh.

En Ny Fräsch Smoothie med Kick av Koffein och C-vitamin Froosh+ utgörs av funktionella smoothies berikade med vitaminer, koffein och andra ingredienser som stödjer välbefinnandet, helt utan tillsatt socker eller konserveringsmedel.

”Konsumenterna visar ökad intresse för funktionella produkter6). Vi vill erbjuda enkla sätt för konsumenter att stödja sin hälsa i en hektisk vardag. Mango är en av våra mest populära smoothiesmaker, och för att möta konsumenternas önskemål introducerar vi nu även mango i Froosh+ produktlinjen,” säger Erika Jureskog, Brand Manager för Froosh.

Produktfamiljen Froosh+ inkluderar bärbomben Froosh+ Focus med smaker av svarta vinbär, jordgubbar och acai, samt zink och järn som stöd för normal kognitiv funktion2). Uppfriskande och gröna är Froosh+ Immunity med äpple, päron, kiwi och ingefära, där tillsatta vitaminer B6 och B12 bidrar till immunsystemets normala funktion3). Froosh+ Energizer, 235 ml, är en ny uppfriskande fruktig smoothie med mango, apelsin och morot. Smoothien ger en extra kick av ingefära och koffein, och det tillsatta C-vitaminet hjälper till att minska tröttheten4) 5).

Froosh är en del av Fazer och är ett av de ledande smoothievarumärkena i Norden. Varumärket är känt för högkvalitativa ingredienser och färgglada, smakrika smoothies utan tillsatt socker eller konserveringsmedel. Utöver de nordiska länderna finns Froosh-produkter även tillgängliga i de baltiska länderna, Island, Irland, Tyskland, Slovakien och Tjeckien.

Källor:

  1. Top Trends 2023, Innova Market Insight.
  2. Järn och zink bidrar till normal kognitiv funktion som en del av en varierad och balanserad kost och hälsosam livsstil.
  3. Vitamin B6 och B12 bidrar till normal funktion av immunsystemet som en del av en varierad och balanserad kost och hälsosam livsstil.
  4. Vitamin C bidrar till att reducera trötthet som en del av en varierad och balanserad kost och hälsosam livsstil.
  5. Högt koffeininnehåll. Rekommenderas inte för barn, gravida eller ammande kvinnor. Max 5 flaskor per dag.
  6. Innova Insight platform/Innova consumer research 2021-2022 och Innova product launches 2021-2022.
  7. Circular Analytics; Environmental performance of CartoCans. Donzdorf, Germany, 31.7.2019.”

Text: Redaktionen – Butiksnytt