Sveriges mest sålda godispåse vill vara mer än ett gott godis – det ska göra gott också. Ahlgrens bilar går över till en förpackning med lägre klimatavtryck – först ut är Ahlgrens bilar Gröna bilar med fräscha smaker av citron, äpple och päron.
– Genom lanseringen av Ahlgrens bilar Gröna bilar vill vi ge våra konsumenter nya goda smaker att älska, men också markera starten på vår resa mot en mer hållbar godisframtid, säger Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.
Gröna bilar är den första bilmodellen i Ahlgrens bilar-sortimentet som rullar ut i en förpackning tillverkad av PlantPack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 % växtbaserad plast och därmed har ett lägre klimatavtryck.
– Cloetta har ambitiösa klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser i linje med Parisavtalet, mål som godkänts av Science Based Targets Initiative, säger Marielle Carlsson, Sustainability Manager på Cloetta.
En väg för att uppnå våra mål är att beräkna våra produkters klimatavtryck, där Ahlgrens bilar Gröna bilar är först ut. På förpackningen finns information om produktens beräknade klimatavtryck och hur detta avtryck fördelar sig på odling, fabrik, transport och förpackning. Klimatavtrycket är beräknat genom CarbonClouds plattform och gör det tydligt i vilka steg de största utsläppen finns och inom vilka områden vi kan förbättra oss.
– Ahlgrens bilar har varit Sveriges mest sålda bil sedan 1953 och vi är glada att kunna erbjuda en ny bilmodell som både har riktigt goda smaker och en förpackning med lägre klimatavtryck, avslutar Clara. I påsen finns härligt mjuka (och gröna!) skumbilar med smak av citron, äpple och päron. Ahlgrens bilar Gröna bilar lanseras officiellt i vecka 36, men går redan nu att hitta på Coop. Nyheten finns i två förpackningsstorlekar, 100 gram och 130 gram, och har ett rekommenderat konsumentpris på mellan 15,90 och 24,90 kronor. Ahlgrens bilar Gröna bilar innehåller inte palmolja och inte heller några artificiella färgämnen.